Toolspot Dewulf, gestart als IJzerwaren Vantieghem, is al jaren een vertrouwde naam in Oostende. Het verhaal van deze familiezaak begon in 1937, toen de eerste stappen werden gezet in de wereld van ijzerwaren. Vier generaties hebben de kunst verstaan om traditie en vernieuwing te combineren.
Het verhaal van Toolspot Dewulf, oorspronkelijk IJzerwaren Vantieghem, begon in 1937 toen Charel Vantieghem zijn winkel opende. Als vakman met een onuitputtelijke passie voor zijn ambacht, stond hij bekend om het vinden van oplossingen voor elk technisch probleem. Klanten kwamen niet alleen om te kopen, maar ook om advies. De winkel groeide snel uit zijn voegen, van een kleine voorkamer tot meerdere kamers en zelfs het huis ernaast. Door de enorme voorraad werd het vaak de ‘winkel van de laatste hoop’, waar je altijd iets kon vinden wat nergens anders beschikbaar was.

Toen Charel en zijn vrouw ouder werden, gaven ze de winkel door aan hun dochter Marie-Louise ‘Miet’ Vantieghem en haar man René Buys. Zij zetten de zaak voort, maar bleven kinderloos. Toen ze de pensioenleeftijd bereikten, besloten ze de winkel over te dragen. In 1981 kwam Lucas Dewulf met zijn vrouw Anne-Marie De Geeter op het toneel. Ondanks hun gebrek aan ervaring in de sector, sprongen ze er met volle overtuiging in.
“Vroeger moest mijn vader de uitleg van mijn moeder herhalen voor klanten haar geloofden”
Het duurde drie maanden voor Lucas wist waar alles in de winkel lag. “De winkel was een doolhof”, zegt hij lachend. “Maar het was een begrip in de regio.” Na zeven jaar verhuisden Lucas en Anne-Marie naar een grotere locatie, een voormalige vishandel die ze uitbreidden met een aangrenzend café. Ze woonden boven de winkel en werkten hard om de zaak verder uit te bouwen. Ondanks hun drukke schema aten ze altijd samen als gezin.
De winkel, die inmiddels de naam Dewulf droeg, bleef een vaste waarde in Oostende. Zelfs na de verhuizing vroegen mensen nog steeds: “Is ’t bij Vantieghem?” Na 37 jaar gaven Lucas en Anne-Marie het roer door aan hun dochter Céline (36) en haar partner Bruno. “Ik ben opgegroeid in de winkel”, vertelt Céline. “Als kind liep ik hier altijd rond, en na mijn studies wist ik dat ik dit wilde doen.”
Nieuwe dynamiek
Céline en Bruno brachten een nieuwe dynamiek in de zaak. “Vroeger verkochten we 50/50 aan particulieren en bedrijven. Nu richten we ons meer op bedrijven en zetten we een webshop op. Digitalisering was nodig.”
Ook het assortiment veranderde: “Waar we vroeger kilo’s nagels en schroeven verkochten, bieden we nu alles voor werkplaatsen aan: gereedschap, werkkledij, veiligheidsmateriaal en volledige werkplaatsinrichtingen. Het doel is hetzelfde, de middelen zijn veranderd”, legt Céline uit. “We organiseren ook gratis workshops.”
Toolspot Dewulf blijft vernieuwen. “Er komt binnenkort 200 vierkante meter extra bij”, vertelt Céline. “Hiernaast was café De Admiraal, die afgebroken werd. De nieuwbouw begint deze maand.” Innovatie is belangrijk, zegt ze. “Je moet blijven vernieuwen, anders blijf je geen vier generaties bestaan.”
Toekomst
Als vrouw in een technische sector heeft Céline haar plek gevonden. “Vroeger moest mijn vader altijd de uitleg van mijn moeder herhalen voor klanten haar geloofden. Nu is dat gelukkig anders. Ik amuseer me tussen die venten”, lacht ze. “Onze slogan zegt alles: ‘Don’t be a fool, get the proper tool.’” Wat de toekomst betreft, glimlacht Céline. “Onze kinderen zijn nog jong, maar wie weet? Het zou mooi zijn als ze het ooit willen overnemen, maar niets is verplicht. Mijn ouders hebben ons ook nooit gedwongen. Nu blijven we verder bouwen aan ons verhaal, met respect voor het verleden en een blik op de toekomst.” (ZB)
The post “We moeten blijven vernieuwen”: vierde generatie breidt Toolspot Dewulf verder uit is provided by KW.be.