Urbano, de motorhomespecialist die vanuit Oostende het hele land heeft veroverd, viert zijn 45ste verjaardag. Wat in 1979 bescheiden startte met de verhuur van één camper, is uitgegroeid tot de Belgische marktleider die jaarlijks om en bij de duizend motorhomes aan de man brengt. En het vuur brandt bij zaakvoerder Paul Dendooven (61) nog steeds hevig. “Volgend jaar openen we ons nieuw hoofdkwartier”, zegt hij. “Dat moet een echt belevingscentrum worden.”
We schrijven 1979. In Zuienkerke is garagist Urbaan Dendooven dealer voor Subaru en Nissan wanneer hij een eigen motorhome aanschaft. Aanvankelijk bedoeld om er zelf tripjes mee te ondernemen, maar dat was buiten zijn vele vaste klanten gerekend. “Die zagen de camper aan de garage staan en vroegen of die te huur was”, blikt Urbaans zoon en huidig zaakvoerder Paul terug.
“Een jaar later was mijn vader al dealer van het bekende Britse merk Adventura, in 1981 had hij zijn focus volledig op het motorhomeverhaal gelegd.” Of hoe een toevallige aankoop tot een fantastisch ondernemersverhaal heeft geleid…
“Bezitters van een motorhome zijn door de band genomen gelukkiger en productiever”
Vandaag staat Urbano – de naam is een duidelijke verwijzing naar de stamvader – te boek als dé Belgische referentie wanneer het over verhuur, verkoop en onderhoud van motorhomes gaat.
“We zijn dé absolute expert”, klinkt het bij Paul, die sinds 1989 aan het roer staat. Van 1984 tot en met 1994 had Urbano met Freedom zelfs een eigen merk onder de motorkap. “Onze eerste motorhomes verkochten we nog volgens het IKEA-principe: klanten schaften een wagen aan en kregen kasten, inrichting en toebehoren mee om zelf te monteren.”
“Nu ligt dat anders en willen mensen een volledig afgewerkt voertuig. Aan ons om mee op zoek te gaan naar de beste invulling van elke vraag.”
Luxesuites op wielen
Jaarlijks rijden er bij Urbano een 850-tal nieuwe motorhomes buiten. “Aangevuld met ons tweedehandsaanbod zal het totale cijfer rond de duizend schommelen.”
Op drie sites – Oostende, Aarschot en Fernelmont bij Namen – zijn zo’n tachtig mensen aan de slag. Hun taak? Elke potentiële huurder de motorhome bezorgen die het best aan zijn of haar wensen beantwoordt.”

“Onze knowhow en familiale karakter zijn onze grootste troeven”, benadrukt Paul. “We hebben een twaalftal merken – waarvan acht exclusief voor België – in portefeuille en gaan er prat op topkwaliteit te leveren.”
“In onze 3.400 vierkante meter grote showroom kan je meer dan negentig verschillende modellen ontdekken. Wij willen dat mensen bij ons de motorhomes kunnen vóélen. Wij omschrijven ze graag als luxesuites op wielen. En voor elk type reiziger hebben we het perfecte exemplaar in huis.”
“In vergelijking met een personenwagen is het alvast een pak goedkoper. Je moet een motorhome ook als een investering beschouwen. Tien jaar na aankoop is er nog minstens vijftig procent restwaarde”
Op de vraag of een motorhome duur is, heeft Paul een pasklaar antwoord. “In vergelijking met een personenwagen is het alvast een pak goedkoper. Je moet een motorhome ook als een investering beschouwen. Tien jaar na aankoop is er nog minstens vijftig procent restwaarde. En als je de vergelijking maakt met toeristen die op hotel verblijven, is een motorhome lichtjaren interessanter.”

“Bovendien schenkt het je een ongeziene vrijheid. Wie een motorhome op de oprit of in de garage heeft staan, zal veel sneller er enkele dagen tussenuit knijpen. Motorhomebezitters zijn door de band genomen gelukkiger en productiever. Je ontdekt nieuwe streken, beleeft leuke zaken en geniet veel meer.”
“Het is goed voor je fysieke én mentale gezondheid. Je ontkoppelt je van de jachtige wereld. Ik neem ook zelf consequent de motorhome om op vakantie te trekken. En keer telkens als herboren terug.”
Zonnepanelen op het dak
Bij Urbano krijgen ze een erg divers publiek over de vloer. “Dé motorhome- of campereigenaar bestaat niet. Van arbeider tot dokter: iedereen is voor het concept gevallen. Vroeger werden mensen met een mobilhome als halve zigeuners weggezet, maar dat cliché is gelukkig volledig de wereld uit.”

“Het comfort is dan ook exponentieel toegenomen. Aan boord heb je alle voorzieningen die je thuis ook vindt en de wegligging kan je vergelijken met een Bentley of Rolls Royce. Een motorhome is ook zelfvoorzienend: zonnepanelen op het dak en vaak ook een lithiumbatterij om energie op te slaan. In de helft van alle voertuigen die we verkopen, bouwen we een dergelijke batterij in.”
Nieuw hoofdkwartier
Bij de 45ste verjaardag kijkt Paul volop richting toekomst. Langs de E40 wordt momenteel een 10.000 vierkante meter groot nieuw hoofdkwartier opgetrokken. Daar zullen we een ruime showroom in onderbrengen, net als een state of the art atelier en onze kantoren.”
“Maar er komt ook een selfcarwash en garageboxen waar motorhome-eigenaars zelf, al dan niet onder begeleiding, aan hun wagen kunnen sleutelen. We zijn ook van plan om er een kampeerplek in te richten, van waaruit Oostende en de brede regio ontdekt kan worden. Zo kom je niet gewoon op onderhoud, maar beleef je een mini-vakantie. Het moet een echt belevingscentrum worden.”

De komende jaren wil Urbano verder groeien. “Zo willen we binnen de twee jaar in het Antwerpse een vierde vestiging openen en timmeren we hard aan de achterliggende structuur. Deze week is onze commercieel directeur gestart.”
“Mijn beide kinderen hebben nu al interesse om in mijn voetsporen te treden, daarom wil ik Urbano verder laten bloeien. Maar altijd met de motorhomegebruiker centraal. Die vormt het kloppende hart bij alles wat we doen.”
The post “Vader startte met één enkele camper: de zijne”: motorhomespecialist Urbano blaast 45 kaarsjes uit is provided by KW.be.