Ook gespot? De voorbije dagen stonden bij lokale handelaars fonkelnieuwe vlaggen te wapperen. Het initiatief komt van de Gistelse Handelaarsbond. Ze willen hiermee niet alleen zorgen voor een extra streepje sfeer, maar ook een signaal geven. “Ook bij je lokale handelaar kan je online shoppen.”
De Handelaarsbond heeft sinds kort een vernieuwd, enthousiast bestuur “dat zich met volle kracht inzet om de lokale handel te versterken en zichtbaar te maken”, zo klinkt het. “Met frisse ideeën, nieuwe samenwerkingen en een vernieuwde huisstijl willen we onze leden, handelaars en horecazaken, extra in de kijker zetten.” Voorzitter Thomas Janssens (Elektro Janssens), penningmeester Jeroen Lernout (Leonidas), secretaris Guillaume Lefever (Kapsalon Beautyzone) en bestuurder Geert Cappelle (Café De Kroon) pakken meteen uit met een vlaggenactie. “Een van de eerste realisaties is de lancering van beachflags. Deze worden tijdens drukke periodes, zoals Moederdag en de Dolle Dagen, geplaatst bij deelnemende handelszaken. Ze zorgen niet alleen voor extra zichtbaarheid, maar geven ook een krachtig, verenigd signaal: lokaal kopen loont. De voorbije jaren pakten we regelmatig uit met ballonnenacties om de winkelstraten op te fleuren, maar vlaggen zijn duurzamer. Bovenal is het iets nieuws om de aandacht mee te trekken”, weet Thomas Janssens.
Meer dan slogan
“De leuze is meer dan een slogan: het is een uitnodiging”, zeggen de handelaars. “Shop lokaal bij gepassioneerde ondernemers die je persoonlijk kennen en met kennis van zaken advies geven. Beleef het Gistelse handelscentrum én onze warme deelgemeenten. Want ook in Snaaskerke, Moere en Zevekote vind je gedreven handelaars die mee het verschil maken. Samen zorgen we ervoor dat heel Gistel leeft en bruist. WaLokaal winkelen stopt niet in het centrum – het begint bij jou, in je eigen buurt. Met deze leuze willen we tonen dat lokaal winkelen niet alleen een praktische keuze is, maar ook een beleving op zich. Onze handelszaken vormen samen het hart van Gistel. We maken mensen ervan bewust dat het belangrijker is dan ze denken.”
Guillaume Lefever geeft een voorbeeld. “Verenigingen en lokale organisaties richten in onze stad en deelgemeenten activiteiten in. Zij komen bij lokale handelaars aankloppen voor sponsoring om die evenementen te kunnen houden. Als mensen niet lokaal kopen en de handelaars niet mee ondersteunen, kunnen we geen sponsoring verzorgen en valt ook de werking van verenigingen of de organisatie van events weg.”
Webshops
“Veel online shopping gaat via buitenlandse winkels. Maar dat zijn euro’s die niet terugkeren naar onze economie, onze welvaart, onze tewerkstelling. Mensen staan er nog te weinig bij stil: je kan ook bij je lokale handelaar online shoppen. Veel van onze eigen handelaars hebben een webshop, die een belangrijke schakel vormen in onze stad. We roepen mensen op om ook online lokaal te gaan winkelen.”
“Zonder lokale handelaars zouden veel evenementen wegvallen”
De Handelaarsbond verwijst ook naar het belang van vakantie- en studentenjobs voor jongeren in eigen stad of buurt. “Onze handelaars zijn het kloppende hart van onze stad. Ze zorgen voor werkgelegenheid, sponsoring van lokale verenigingen, een bruisend straatbeeld én een persoonlijke service die je online niet vindt. Met het nieuwe bestuur willen we niet alleen bestaande handelaars ondersteunen, maar ook nieuwe leden verwelkomen en de verbondenheid binnen het Gistelse handelsleven versterken.” Janssens geeft mee dat de bond zo’n tachtig leden telt. “Da’s best veel. We zitten in een duidelijke groeifase. Ondernemers zien dat onze inspanningen lonen en wat we doen, wordt geapprecieerd. Elk jaar neemt het aantal leden toe.”
Dolle Dagen
Op zaterdag 7 en zondag 8 juni pakt de Handelaarsbond ook uit met een nieuwe editie van de Dolle Dagen, editie 31 is dat intussen. “We gaan ook hier wat vernieuwen. Op zaterdag maken we er een koopjesdag van waarbij er, in tegenstelling tot vroeger, wel nog verkeer door de centrumstraten kan. Op zondag maken we er een braderie van met veel animatie en beleving. In de De Donckerstraat zal heel wat streetfood te vinden zijn. En dat maakt het extra mooi: op die manier zorgen we ervoor dat er een lus wordt gecreëerd tussen de Markt via de Hoog- en Stationsstraat.” Dit moet voor extra visibiliteit en animo zorgen.
The post Gistelse Handelaarsbond pakt uit met vlaggenactie: “Lokaal kopen maakt het verschil” is provided by KW.be.