Donderdagnamiddag wordt de tank van het cargoschip Delphine in het Brittanniadok in de Zeebrugse voorhaven opnieuw gevuld met CO². Zo hoopt de brandweer de temperatuur in het uitgebrande compartiment te doen dalen en kan de vracht uit het door brand geteisterde schip verwijderd worden.
Woensdag om 15.30 uur brak brand uit op het vrachtschip Delphine van de rederij CLdN – het vroegere Cobelfret – toen het aangemeerd lag in het Brittanniadok in de Port of Antwerp-Bruges. “Naast trailers had het cargoschip 190 voertuigen aan boord, waaronder 60 elektrische auto’s. De brand is ontstaan in het compartiment van de elektrische voertuigen”, vertelt burgemeester Dirk De fauw, die ondervoorzitter is van Port of Antwerp-Bruges.
Elektrische auto’s
“Eén van die elektrische auto’s moet vuur gevat hebben. De interne brandbestrijding van de Delphine heeft goed gewerkt: het compartiment met die auto’s werd onmiddellijk afgesloten. Met CO² probeerde de bemanning de vlammen te onderdrukken. Ze kregen kort nadien al hulp van twee sleepboten van de Spaanse rederij Boluda, die ook dienst doen als brandbestrijdingsvaartuigen. Die hebben de romp van het schip bespoten, om de Delphine af te koelen.”
“Uiteraard kwam de brandweer van Hulpverleningszone 1 snel ter plaatse, die gaf meteen het bevel aan de bemanning om het schip te verlaten. Enkel de kapitein bleef aan boord, omdat hij de technische installatie aan boord het best kent. Hij wordt aan boord bijgestaan door een brandweerman, dei contact houdt met zijn collega’s op de kade. Enkele brandweerlieden zijn met brandwerende pakken en zuurstofflessen het compartiment, waar de brand ontstond, binnen gedrongen. Er was daar een enorme rookontwikkeling, ze konden amper 20 centimeter ver zien.”
Te hoge temperatuur
“De brand was tegen de avond onder controle, maar de brandweer stelde vast dat de temperatuur in dat compartiment nog te hoog was. Bijgevolg is vanuit Antwerpen een container met stikstof naar Zeebrugge gebracht. Die arriveerde woensdagavond rond 22.30 uur in het Brittanniadok. Die extra CO² werd in het compartiment gespoten, waardoor de temperatuur van 100 naar 30 graden zakte. Toch is dit volgens de brandweer nog altijd onvoldoende, zelfs bij 30 graden kan het vuur opnieuw opflakkeren, als het zuurstof krijgt.”
“Bijgevolg mochten de deuren van het uitgebrande compartiment nog niet geopend worden. Donderdag wordt de CO²-tank van het schip opnieuw gevuld, maar die operatie kan tot acht uren duren. Pas als de temperatuur voldoende gezakt is, mogen de deuren geopend worden en kan de vracht van het schip gehaald worden.”
“Sowieso zal de brandweer nog een geruime tijd aanwezig blijven. Want zelfs op de kade kan het vuur in de uitgebrande auto’s opnieuw opflakkeren”, aldus Dirk De fauw.
The post Brandweer gaat nog altijd met CO² de brand in het cargoschip Delphine te lijf in voorhaven van Zeebrugge: temperatuur te hoog om vracht te lossen is provided by KW.be.