Het grote Brugse lijsttrekkersdebat van KW/Brugsch Handelsblad in september 2024 heeft een half jaar later een pittig staartje gekregen. Want Knack/Focus laakt deze week het feit dat het Brugs stadsbestuur ‘ingegrepen’ heeft in de programmering van Musea Brugge: vorig jaar werden workshops en performances van de expo ‘Rebel Garden’ in stilte geschrapt, omdat Musea Brugge samenwerkte met de klimaatactivisten van Extinction Rebellion.
Het culturele luik van het Brugs lijsttrekkersdebat in KW werd vorig najaar, een maand voor de gemeenteraadsverkiezingen, binnen het lokale culturele wereldje op erg gemengde gevoelens onthaald. Zeker bij Musea Brugge werd fiks geknarsetand.
Een half jaar later werd dit grote ongenoegen opgepikt door Knack/Focus, waarin theaterrecensent Els Van Steenberghe schrijft dat het college van burgemeester en schepenen politiek ingegrepen heeft, waardoor ‘Rebel Garden’ van Musea Brugge niet kon uitgroeien tot dé expo van 2024 (sic!). Aan de hand van werken van vijftig kunstenaars toonde die expo in de marge van de Triënnale Brugge de impact van de mens op de natuur. Maar een aantal workshops en performances werden in stilte afgevoerd.
Activisme
Wat is er precies gezegd tijdens dit debat? Oppositieraadslid Stefaan Sintobin (VB) stak de lont aan het kruitvat: “Musea Brugge werd op het matje geroepen, ze stellen zich te autonoom op en doen aan politiek, links activisme. Ze promoten zelfs de klimaatactivisten van Extinction Rebellion.”
Ook toenmalig schepen Mercedes Van Volcem ergerde zich aan de houding van Musea Brugge naar aanleiding van ‘Rebel Garden’: “Musea mogen een maatschappelijk debat op gang brengen. Maar politiek activisme is een stap te ver.”
Zak geld
Burgemeester Dirk De fauw, die nu de wind van voren krijgt in het artikel in Knack/Focus, zei toen in KW: “Als college willen we ons niet inhoudelijk moeien. Maar de Musea gingen over de schreef. Geef ons een zak geld en laat ons doen, dachten ze. Ze wilden zelfs het Arentshof en een reie inpalmen, waardoor koetsen moesten omrijden en bootjes niet meer konden doorvaren! We hebben moeten ingrijpen.”
Het feit dat de Brugse klimaatactivist Wouter Mouton zich eerder dat jaar in het Groeningemuseum vastgelijmd had aan Jan Van Eycks meesterwerk ‘De madonna met kanunnik vander Paele’ zal ongetwijfeld meegespeeld hebben in de beslissing van het Brugs stadsbestuur.
Duurzaamheid
Gingen Musea Brugge een stap te ver of maakte het Brugs stadsbestuur zich schuldig aan een politieke ingreep en censuur? Sinds 2022 erkent en financiert de Vlaamse overheid Musea Brugge als Vlaamse cultureel-erfgoedinstelling om beleving, duurzaamheid en diversiteit te stimuleren en om de internationale uitstraling te vergroten. Impliceren de doelstellingen ‘diversiteit’ en ‘duurzaamheid’ dat er ook kan en mag samengewerkt worden met de klimaatactivisten van Extinction Rebellion?
Of ging het louter om een maatregel om de mobiliteit langs de reitjes en op de Dijver tijdens de drukke zomer te garanderen?
Dirk De fauw vindt het vreemd dat Knack/Focus zes maanden na de feiten uitpakt met dit artikel: “Blijkbaar loopt er bij Musea Brugge nog altijd iemand gefrustreerd rond, omdat het schepencollege vorig jaar ingegrepen heeft. Met de directie van Musea Brugge daarentegen onderhouden we zeer goede contacten.”
Serre
“Het was een collegebeslissing, geen ingreep van de burgemeester. We hebben dat gedaan om drie redenen. Voor de expo ‘Rebel Garden’ wou men een groente-eiland laten drijven op de reie, ter hoogte van de Dijver, zodat de bootjes niet meer konden doorvaren. Bovendien wou men een serre bouwen in het hof Arents, waardoor de koetsen moesten omrijden. Tenslotte wou Musea Brugge een samenwerkingscontract afsluiten met Extinction Rebellion.”
“Van censuur was geen sprake. Op de zolder van het Hospitaalmuseum stond er tijdens ‘Rebel Garden’ zelfs een afdeling met foto’s van klimaatactivisten. De bezetters van het Lappersfortbos, die op het dak van het huis van Patrick Moenaert kropen, worden er als helden voorgesteld. Nou ja, iedereen zijn mening.”
Directieteam
De woorden van Dirk De fauw én de politieke ingreep zijn voor Knack/Focus ook een reden om het recent aangepaste organigram van Musea Brugge in vraag te stellen. Vroeger hadden de stedelijke musea een algemene directeur of een directieduo (zakelijk leider en hoofdconservator). Dezer dagen worden de Musea Brugge geleid door een zevenkoppig directieteam.
“Ieder teamlid is ambtenaar, en zo is burgemeester Dirk De fauw hun overste. Een dergelijk organigram vergroot het risico op ongeoorloofde politieke interventies”, aldus Els Van Steenberghe in Knack/Focus.
Overigens wil het Brugs stadsbestuur de komende jaren nog een stapje verder gaan: alle city marketing komt onder één koepel, wat onder meer betekent dat de communicatiediensten van culturele instellingen als Musea Brugge, Brugge Plus en Cultuurcentrum Brugge zullen ingelijfd worden in de cel communicatie van de Stad Brugge. Met als bedoeling een uniforme en gestroomlijnde communicatie.
The post KW lijsttrekkersdebat krijgt pittig staartje: kritiek op ‘politieke ingreep’ bij expo van Musea Brugge is provided by KW.be.