“Zou mooie reclame zijn voor de Westhoek”: Gaan we straks met een vliegtuig vol poppies op vakantie?

Prijken binnenkort de poppies van Flanders Fields op een van de vliegtuigen van Brussels Airlines? Wel als het ontwerp van ex-Poperingenaar Fries Vansevenant de wedstrijd van de luchtvaartmaatschappij wint. Al had Fries zijn hoop eerder gericht op zijn ontwerp met als thema Eddy Merckx, maar die haalde de selectie niet.

In 2015 stelde Brussels Airlines voor het eerst een Belgian Icon voor: de Rackham, ook wel bekend als ‘het Kuifje-vliegtuig’. Met dat soort stunts wil de vliegtuigmaatschappij uitpakken ten opzichte van grote maatschappijen met een grotere naamsbekendheid en naar eigen zeggen een echte ambassadeur zijn voor ons land. Sindsdien hadden ze nog allerlei vliegtuigen die al dan niet tijdelijk als Belgian Icon rondvlogen: Aerosmurf (de smurfen), Margritte, Bruegel, de Rode Duivels, Tomorrowland…

Deze keer is Brussels Airlines via een wedstrijd op zoek gegaan naar de volgende Belgian Icon. Tussen 27 augustus en 27 september konden alle Belgen een ontwerp insturen. Van de meer dan 900 inzendingen werden 15 ontwerpen geselecteerd. Een daarvan is het ontwerp The Poppy met als thema Flanders Fields van de naar Gent uitgeweken Poperingenaar Fries Vansevenant (39).

“Ik ben grafische ontwerper en motion designer en ik werk veel met productiehuizen”, vertelt Fries, die zijn middelbare school deed in de richting Beeldende Kunsten van de Heilige Familie in Ieper. “Een van die productiehuizen is Geronimo, onder andere bekend van Bestemming X en Snackmasters. Plots vertelde Gertjan De Smet, de creatieve geest van Geronimo, mij over die wedstrijd van Brussels Airlines. Hij vroeg me of ik geen zin had om mee te doen.”

Eddy Merckx

Fries en Gertjan schreven zich in als team en dienden een zestal ontwerpen in. “Daarvan haalden er twee de top vijftien, waaronder dus die met de poppies en dan nog een met Manneke Pis. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat The Poppy de voorselectie zou halen. Ik dacht dat het misschien te veel op Vlaanderen gericht was. Jammer genoeg is mijn persoonlijke favoriet wel gesneuveld in de preselectie. Dat was een ontwerp rond Eddy Merckx naar aanleiding van zijn tachtigste verjaardag. In vergelijking met de andere ontwerpen had ik daar veel tijd ingestoken.”

Tot vrijdag 11 oktober middernacht kan je stemmen voor jouw favoriete design op de website van Brussels Airlines. Uit de vijf ontwerpen met de meeste stemmen zal een jury de winnaar kiezen. Toerisme Ieper duimt alvast voor The Poppy. “Het leeft wel en we roepen iedereen op om voor dit ontwerp te stemmen”, zegt diensthoofd Peter Slosse van Toerisme Ieper. “Het is niet onze bedoeling om daar een hele campagne rond op te zetten, maar het zou uiteraard wel leuk zijn mocht dit ontwerp het halen. Een vliegtuig van Brussels Airlines in zo’n ontwerp is mooie reclame voor het WO I-aanbod in de Westhoek.”

The post “Zou mooie reclame zijn voor de Westhoek”: Gaan we straks met een vliegtuig vol poppies op vakantie? is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Inclusief theatercollectief schenkt 35.380 euro aan goede doelen: “Dé beloning na een onwaarschijnlijk boeiend parcours”

De voorstelling ‘Naar Momo’, de recentste productie van het inclusieve theatercollectief ‘Kleine ka’ uit Oudenaarde, bracht 35.380,46 euro op. Dat bedrag schenkt de groep integraal aan vijf goede doelen. “Werken met een onuitgegeven en uiterst diverse groep gaf ons bijzonder veel voldoening”, aldus de bezielers Eric Meirhaeghe en Lieve Ardaen.

Lees meer »

Zo exclusief dat het niet op de line-up staat en gsm’s verboden zijn: onze vrouw bemachtigt een plekje op de ‘secret sessions’

Rock Werchter viert een halve eeuw en de grote baas trakteert. Met ‘secret sessions’. Gratis privéconcerten van grote namen voor een select groepje van telkens twaalf festivalgangers. Backstage, en zo exclusief dat de muzikale cadeautjes niet eens op de line-up staan. “We mochten geen foto’s of video’s maken, maar dat is bijzaak”, reageert een uitverkoren koppel. HLN scoorde ook een

Lees meer »

Neos schenkt cheques aan De Passage en Samana

Neos Zonnebeke, het netwerk voor ondernemende senioren, doet elk jaar een schenking aan een goed doel. Dit jaar ontvingen de sociale kruidenier De Passage en Samana financiële steun.
The post Neos schenkt cheques aan De Passage en Samana appeared first on KW.be.

Lees meer »

Weerbericht – Wolkenvelden en opklaringen wisselen elkaar af

Donderdagochtend verschijnen er meer wolkenvelden in het westen en het noordwesten van het land. Elders is het meestal zonnig. In de namiddag trekken de wolken verder in het binnenland en wisselen af met opklaringen. Aan zee en in het zuiden van het land blijft het vaak zonniger. De maxima schommelen tussen 20 en 26 graden. Dat meldt het KMI.

Lees meer »

Yulia geeft workshop discodansen aan 180 dansers amper een week na het verwijderen van haar wijsheidstanden: “Moeten rusten is een grote opgave”

Meer dan 180 dansers kwamen er dinsdagavond 8 juli opdagen bij dansschool Dursin in hartje Kortrijk voor een workshop discodansen. De zaal zat afgeladen vol, want de workshop werd gegeven door niemand minder dan kersvers wereldkampioen Yulia Düll Dursin.
The post Yulia geeft workshop discodansen aan 180 dansers amper een week na het verwijderen van haar wijsheidstanden: “Moeten rusten

Lees meer »

Militairen krijgen dringende vraag per mail om niet langer “opstandige commentaren” te posten over politiek

Het personeel van minstens één eenheid binnen Defensie heeft een e-mail gekregen met daarin de dringende vraag om op sociale media niet langer “opstandige commentaren” te posten over politieke beslissingen. Dat onthulde de Franstalige commerciële zender RTL Info donderdag. Militairen die dat wel nog doen, dreigen hun veiligheidsmachtiging – en dus hun job – te verliezen, staat er te lezen.

Lees meer »