Marino (45) kroont zich in E-Bike tot wereldkampioen downhill: “Mijn fiets staat helemaal op punt”

E-bike wordt beschouwd als een van de jongste disciplines in de motorsport. In deze variant tussen motorcross en mountainbike werd Marino Roets onlangs wereldkampioen downhill en probeert hij straks voor de vierde keer op rij Belgisch kampioen te worden in de categorie EX2.

Marino Roets (45) uit Tielt was tot zijn achttiende motorcrosser. Een knieblessure noopte hem te stoppen met het competitieve MX. In een zoektocht naar iets nieuws kwam hij in het touwtrekken terecht. Twintig jaar met de Mertensmannen uit Hoogstraten waarmee hij diverse titels behaalde en in het buitenland actief was. Ook dat verhaal liep ten einde en de dokter raadde hem aan te fietsen. “Omdat ik nogal competitief ben ingesteld ontdekte ik dat er via FMB-BMB en Motorsport Vlaanderen een competitie E-bike bestond. In mijn eerste jaar werd ik meteen Belgische kampioen”, klinkt Marino, die zich aan de kust had aangesloten bij KV Ostend Motorsport. Beroepshalve is hij zelfstandig mecanicien voor een bedrijf dat elektriciteits- en spoorwegwerken uitvoert.

Een eendagswedstrijd ‘downhill’ was beslissend voor je wereldtitel?

“In het Italiaanse Sestriere, een bekend wintersportoord. Er is daar een zeer mooi parcours aangelegd, specifiek om die sport te beoefenen. Het WK had daar voor het tweede jaar op rij plaats. Vorig jaar was ik wat in twijfel of ik al of niet zou meedoen. Nu had ik de knoop doorgehakt. Ik ben al een gans jaar goed op dreef, vrij van blessures en mijn fiets staat helemaal op punt. Ik wilde dit niet aan mij laten voorbijgaan. Vorig jaar ging het nog om een nieuw fietsmodel dat ontwikkeld was. Ik stond voortdurend in contact met de fietsfabrikant LMX Speed Bikes in Lyon om verbeteringen aan te brengen.”

Downhill gaat uiteraard om een afdaling?

“Het ging om zes klassementsproeven waarbij de piloot met de minst samengetelde tijden tot winnaar werd uitgeroepen. Na bijvoorbeeld een ronde van 14 kilometer met drie proeven. Die afdaling duurt ongeveer tussen drie en vijf minuten. De kracht en de rijervaring uit de motorcross heb ik nog. Ook de techniek, het lef en het inzicht komen mij hierbij goed van pas.”

“Zonder pech is ook die Belgische titel weer van mij”

Het BK reed je in EX2, het WK in EX3. Ondertussen zijn er andere benamingen?

“Er is nu ook de EX1 Heavy, de volledige elektrische moto. Ook al omdat die volledig in opmars zijn, ter vervanging van een verbrandingsmotor. Die staat volledig los van de E-bike. Het WK won ik met een EX2, en fiets met trappers en een gashendel. Deze motor is iets krachtiger dan een gewone E-bike die je op straat ziet, met een vermogen van 250 watt. Deze van mij gaat tot 2.500 watt in piek. Qua topsnelheid haal ik hiermee zo’n 65 km per uur. Uiteraard heb je dit bij een afdeling niet nodig. Omdat je dan op eigen kracht naar beneden gaat.”

Op het BK gebruik je nog een andere E-bike?

“De eerste twee jaar was dit een EX2 zonder gashendel. Een opgedreven E-bike met een elektrische chip die gemakkelijk 45 km per uur reed. Vorig jaar startte ik met die LMX, omdat ik de kans kreeg om voor dat merk te fietsen, met trappers en een gashendel. Nu rijd ik nog altijd in die klasse.”

De volgende manche van het BK is overigens in je eigen club in Oostende?

“In Sportpark De Schorre. Op een redelijk geslaagd parcours dat speciaal is aangelegd om te fietsen. Het gaat bergop, bergaf. Er zijn technische zones, single tracks door de bosjes, lange stukken langs de voetbalvelden. Na Oostende is er dan nog een manche in Lille, op het bekend motorcrossterrein dat onlangs voor die sport geen vergunning meer kreeg. Omdat wij een stille gemotoriseerde sport zijn, mogen wij daar nog rijden.”

Je gaat er uiteraard voor je vierde Belgische titel op rij?

“Er zijn nu nog 175 punten te verdienen over drie wedstrijden. Ik ga mijn best blijven doen. Mijn ding doen zonder pech te hebben. Daarna volgt er nog een ander WK, opnieuw in Italië, in de buurt van Milaan. Een crossterrein met veel hoogtes, springwerk. Ik hoop daar beter te doen dan vorig jaar, waar ik in die klasse tweede werd in de eindstand.”

Marino Roets (45) uit Tielt was tot zijn achttiende motorcrosser. Een knieblessure noopte hem te stoppen met het competitieve MX. In een zoektocht naar iets nieuws kwam hij in het touwtrekken terecht. Twintig jaar met de Mertensmannen uit Hoogstraten waarmee hij diverse titels behaalde en in het buitenland actief was. Ook dat verhaal liep ten einde en de dokter raadde hem aan te fietsen. “Omdat ik nogal competitief ben ingesteld ontdekte ik dat er via FMB-BMB en Motorsport Vlaanderen een competitie E-bike bestond. In mijn eerste jaar werd ik meteen Belgische kampioen”, klinkt Marino, die zich aan de kust had aangesloten bij KV Ostend Motorsport. Beroepshalve is hij zelfstandig mecanicien voor een bedrijf dat elektriciteits- en spoorwegwerken uitvoert.

Een eendagswedstrijd ‘downhill’ was beslissend voor je wereldtitel?

“In het Italiaanse Sestriere, een bekend wintersportoord. Er is daar een zeer mooi parcours aangelegd, specifiek om die sport te beoefenen. Het WK had daar voor het tweede jaar op rij plaats. Vorig jaar was ik wat in twijfel of ik al of niet zou meedoen. Nu had ik de knoop doorgehakt. Ik ben al een gans jaar goed op dreef, vrij van blessures en mijn fiets staat helemaal op punt. Ik wilde dit niet aan mij laten voorbijgaan. Vorig jaar ging het nog om een nieuw fietsmodel dat ontwikkeld was. Ik stond voortdurend in contact met de fietsfabrikant LMX Speed Bikes in Lyon om verbeteringen aan te brengen.”

Downhill gaat uiteraard om een afdaling?

“Het ging om zes klassementsproeven waarbij de piloot met de minst samengetelde tijden tot winnaar werd uitgeroepen. Na bijvoorbeeld een ronde van 14 kilometer met drie proeven. Die afdaling duurt ongeveer tussen drie en vijf minuten. De kracht en de rijervaring uit de motorcross heb ik nog. Ook de techniek, het lef en het inzicht komen mij hierbij goed van pas.”

Het BK reed je in EX2, het WK in EX3. Ondertussen zijn er andere benamingen?

“Er is nu ook de EX1 Heavy, de volledige elektrische moto. Ook al omdat die volledig in opmars zijn, ter vervanging van een verbrandingsmotor. Die staat volledig los van de E-bike. Het WK won ik met een EX2, en fiets met trappers en een gashendel. Deze motor is iets krachtiger dan een gewone E-bike die je op straat ziet, met een vermogen van 250 watt. Deze van mij gaat tot 2.500 watt in piek. Qua topsnelheid haal ik hiermee zo’n 65 km per uur. Uiteraard heb je dit bij een afdeling niet nodig. Omdat je dan op eigen kracht naar beneden gaat.”

Op het BK gebruik je nog een andere E-bike?

“De eerste twee jaar was dit een EX2 zonder gashendel. Een opgedreven E-bike met een elektrische chip die gemakkelijk 45 km per uur reed. Vorig jaar startte ik met die LMX, omdat ik de kans kreeg om voor dat merk te fietsen, met trappers en een gashendel. Nu rijd ik nog altijd in die klasse.”

De volgende manche van het BK is overigens in je eigen club in Oostende?

“In Sportpark De Schorre. Op een redelijk geslaagd parcours dat speciaal is aangelegd om te fietsen. Het gaat bergop, bergaf. Er zijn technische zones, single tracks door de bosjes, lange stukken langs de voetbalvelden. Na Oostende is er dan nog een manche in Lille, op het bekend motorcrossterrein dat onlangs voor die sport geen vergunning meer kreeg. Omdat wij een stille gemotoriseerde sport zijn, mogen wij daar nog rijden.”

Je gaat er uiteraard voor je vierde Belgische titel op rij?

“Er zijn nu nog 175 punten te verdienen over drie wedstrijden. Ik ga mijn best blijven doen. Mijn ding doen zonder pech te hebben. Daarna volgt er nog een ander WK, opnieuw in Italië, in de buurt van Milaan. Een crossterrein met veel hoogtes, springwerk. Ik hoop daar beter te doen dan vorig jaar, waar ik in die klasse tweede werd in de eindstand.”

The post Marino (45) kroont zich in E-Bike tot wereldkampioen downhill: “Mijn fiets staat helemaal op punt” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Bestuurder die tegen stroomcabine crashte in Heverlee was onder invloed van alcohol en drugs: “Knal leek op onweer”

De bestuurder die vanmorgen met zijn auto tegen een stroomcabine was gebotst in de Tweekleinewegenstraat in Heverlee was onder invloed van alcohol en drugs. Dat blijkt na onderzoek van de politie. De cabine raakte volledig vernield. Daardoor zaten verschillende straten in de buurt zonder elektriciteit. Politie en brandweer kwamen ter plaatse. De bestuurder en zijn passagier, allebei 20, bleven ongedeerd.

Lees meer »

Serieuze Vlaamse injectie in Kortrijk: eindelijk studiebudget voor doortrekking R8 tussen Kortrijk en Kuurne, verdere verlaging Leieboorden en vernieuwing Leiebrug

Goed nieuws in Kortrijk. Nu de Vlaamse regering een akkoord heeft bereikt over de grote infrastructuurinvesteringen voor de komende jaren, blijkt dat ze de Guldensporenstad niet vergeten zijn. Het is er gekomen dankzij lobbywerk van lokale politici. De meest in het oog springende investeringen zijn een studie voor de doortrekking van het beruchte stuk R8 tussen Kortrijk en Kuurne, de

Lees meer »

Veel bacteriën uit uitwerpselen in verschillende grachten in Bonheiden, Natuurpunt: “Sommige zijn open riolen”

In grachten en waterlopen in Bonheiden zit veel E.coli-bacterie. Dat blijkt uit het burgeronderzoek Watermonsters. Volgens Natuurpunt komt dat omdat nog veel afvalwater van woningen, en dus uitwerpselen, ongezuiverd in grachten terechtkomt. Natuurpunt roept de gemeente op om nog meer werk te maken van waterzuivering. "Dat hoeft niet per se via riolen", klinkt het.

Lees meer »

OCMW’s krijgen 300 miljoen extra voor leeflonen

Urenlang heeft premier De Wever met zijn topministers overlegd om tot een zomerakkoord te komen. Gisteravond was er alvast een overeenkomst om 300 miljoen extra uit te trekken voor de OCMW’s om leeflonen uit te keren. Daardoor werden meteen ook al drie andere dossiers gedeblokkeerd.

Lees meer »

“Het toont de kracht van oprechte dialoog”: participatietafels leveren honderden ideeën op, maar kost en opkomst zorgen voor debat

In aanloop naar het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 heeft de stad Menen een uitgebreid participatief traject opgezet. Onder de slogan ‘Praat mee, denk mee, bouw mee’, kregen 10.000 inwoners begin mei een brief van de stad. Tijdens participatietafels in juni en juli gingen inwoners uit Menen, Lauwe en Rekkem actief in dialoog over de toekomst van hun stad.
The post

Lees meer »