Nieuwe buslijn naar Heule Shopping, maar andere haltes verdwijnen: “Ik vertrok vier keer per week vanaf die halte”

Vanaf 2 september zijn er opnieuw wat aanpassingen in het busnet van De Lijn. In Heule komt er een lijn bij, tussen Kortrijk station en het Shopping Center, maar verdwijnen ook de haltes Abeeldreef en ’t Ranke Riet. Volgens de vervoersmaatschappij gebruikten wekelijks slechts elf reizigers die haltes. Schepen Weydts, burgemeester Van Quickenborne en Ring Shopping reageren alleszins positief op de aanpassingen.

Op 2 september voert De Lijn in het hele land opnieuw een aantal aanpassingen door, zo ook in de vervoerregio Kortrijk. Over het algemeen gebeurt dat om een geoptimaliseerd aanbod te kunnen voorzien. Zo komt er met lijn 6 bijvoorbeeld een nieuwe verbinding tussen het Kortrijkse station en Heule Shopping Center via de Kortrijksestraat en Bozestraat.

Lijn 604 Kortrijk – Kuurne Industrie is ook nieuw. Die zal vanaf september de spitsritten naar Kuurne industriepark voor zich nemen. De spitsritten worden tot eind augustus nog gereden door lijn 60. Er wordt op de reisweg van de spitsritten in beide richtingen gereden tot de halte Heule Campirama. Als gevolg zijn de haltes Heule Abeeldreef en Heule ’t Ranke Riet niet meer bediend. Het verdwijnen van die twee haltes is dan ook de meest ingrijpende verandering in het Kortrijkse. Wij gingen in de wijk rond de Abeeldreef even poolshoogte nemen.

Vier keer per week

“Ik gebruik de bus eigenlijk amper nog”, klinkt het bij een groep buurtbewoners. “Vroeger was het aanbod hier toch beter. Er is al serieus gesnoeid met de vorige aanpassingen.” Iets verderop moet een jongeman glimlachen wanneer we hem vertellen over de aanpassingen in het busnet. “Het is echt super toevallig, maar mijn ma vroeg me net om eens aan de bushalte te gaan kijken. Ze had gehoord dat de halte Abeeldreef zou gaan verdwijnen. Ze zal niet blij zijn om dat nieuws te horen, want ze neemt zo’n vier keer per week de bus naar het centrum van Kortrijk.”

Frederik Wittock, de woordvoerder van De Lijn, reageert dat de haltes die verdwijnen geen deel uitmaakten van een lijn die rechtstreeks naar het centrum reed. “We moeten het aanbod van de haltes Heule Abeeldreef en ’t Ranke Riet echt zien als aanbod in de marge. Ze kwamen tot stand als opportuniteit omdat ze tussen Kortrijk Station en Kuurne Industrie liggen.”

“We moeten de haltes Heule Abeeldreef en ’t Ranke Riet echt zien als aanbod in de marge” Frederik Wittock, woordvoerder van De Lijn

Volgens De Lijn gebruikten 1,23 reizigers per dag, oftewel 11 per week, de bus vanaf deze haltes vanaf 6 januari 2024. De Lijn is trouwens niet zeker dat de bus vooral gebruikt zou worden voor ritten naar de Kortrijkse Grote Markt. “De twee haltes werden louter functioneel bediend in het kader van ontsluiting van het industriepark via een lus. Er was dus enkel bediening op weekdagen op de middag en in de spits, en slechts in één richting. Met de bediening ’s morgens geraak je vanuit de Abeeldreef en ’t Ranke Riet niet tot aan gelijk welke markt in Kortrijk, hooguit tot Heule Shopping. Daar opent overigens niets voor 10 uur ’s ochtends. Op de middag zou je in theorie wel tot de Markt in het centrum kunnen, maar dan is er niet echt een bruikbaar aanbod terug”, klinkt het.

Het schrappen van de twee haltes kadert immers in een ruimer plan: “De focus bij het aanpassen van het net vanaf 1 september in Heule ligt bij het terughalen van vijf bushaltes door het invoeren van een nieuwe stadslijn 6. Tegelijk werd de variant van de L60 die via Kuurne Industriepark een paar keer per dag de haltes Abeeldreef en ’t Ranke Riet bediende aangepast naar een verbeterde reisweg voor de functionele variant van lijn 6. Dit zorgt voor een geoptimaliseerd aanbod van en naar Kuurne Industrie zonder dat de mensen vanuit de W.A.A.K./ Metakor in de kou blijven staan. Helaas komt die verbetering er dus ook met een schrapping van de vermelde haltes Abeeldreef en ’t Ranke Riet.”

Ring Shopping

Toch is lang niet iedereen negatief over de aanpassingen. Zo hebben de woonwijken rond de Bozestraat in Heule hun halte (die werd geschrapt op 6 januari, red.) terug. “Deze aanpassingen zijn een grote verbetering, vooral voor de hard getroffen wijken rond de Bozestraat”, zegt Mobiliteitsschepen Axel Weydts (Vooruit).

Burgemeester Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester) voegt daaraan toe: “Het vervoersplan van De Lijn had een te grote impact op Heule. Dankzij onze inspanningen heeft Heule nu een nieuwe lijn 6, die de inwoners van onder meer de Tinekeswijk met extra haltes verbindt met het station en Ring Shopping.”

“Wij zijn blij met de frequentere bediening” -Ring Shopping

Bij Ring Shopping zijn ze ten slotte tevreden met deze frequentere bediening. “Voor de veranderingen op 6 januari hadden we twee verbindingen naar Ring Shopping”, klinkt het. “Lijn 60 kwam erbij, maar met de invoering van de nieuwe lijn 6 zullen we een frequentere bediening hebben van het centrum naar Ring Shopping en daar zijn we uiteraard erg blij om.”

Dit verandert er in Kortrijk

Lijn 6: Nieuwe verbinding tussen Kortrijk Station en Heule Shopping Center via Kortrijksestraat en Bozestraat. Neemt de beperkte ritten over van Lijn 60 naar Heule Shopping Center.

Lijn 604 Kortrijk – Kuurne Industrie: Start in september en zal de spitsritten naar Kuurne industriepark overnemen van Lijn 60. Haltes Heule Campirama blijven bediend, maar Heule Abeeldreef en Heule ’t Ranke Riet worden niet meer aangedaan.

Geen Lijn 5 meer: Lijn 5 wordt geïntegreerd in Lijn 50a Kortrijk – Moorsele – Ledegem, die nu ook rijdt tussen Kortrijk Station, Heule en Gullegem Bankbeekstraat.

Lijn 4: Uitbreiding naar beide richtingen tussen Kortrijk Station, Bissegem, en Heule centrum. Neemt de reisweg van de voormalige Lijn 5 over tussen Bissegem en Heule.

Lijn 50a: Naast het huidige traject neemt Lijn 50a de ritten van Lijn 5 over tussen Kortrijk Station en Heule Centrum, met een verhoogde frequentie naar Gullegem Bankbeekstraat.

Extra rit wegens capaciteitsproblemen: Om 12 uur 15 wordt een extra rit voorzien op Lijn 75 tussen Waregem Scholen Westerlaan en Kortrijk Station.

Aanpassing Lijn 710: De rit ’s morgens vertrekt nu vanaf Sint-Lodewijk Kerk en bedient de Pladijsstraat, ook ‘s avonds.

The post Nieuwe buslijn naar Heule Shopping, maar andere haltes verdwijnen: “Ik vertrok vier keer per week vanaf die halte” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Betalen we binnenkort een defensiebelasting? Van Peteghem wil “geen taboes uitspreken”

Minister van Begroting Vincent Van Peteghem (CD&V) wil “geen taboes uitspreken” over de manier waarop de federale regering het fors verhoogde defensiebudget moet financieren. Ook niet over een eventuele defensiebelasting. Vooruit-voorzitter Conner Rousseau zette daar in een interview met Het Laatste Nieuws de deur voor open, CD&V-voorzitter Sammy Mahdi sloeg die hard weer dicht.

Lees meer »

Serieuze Vlaamse injectie in Kortrijk: eindelijk studiebudget voor doortrekking R8 tussen Kortrijk en Kuurne, verdere verlaging Leieboorden en vernieuwing Leiebrug

Goed nieuws in Kortrijk. Nu de Vlaamse regering een akkoord heeft bereikt over de grote infrastructuurinvesteringen voor de komende jaren, blijkt dat ze de Guldensporenstad niet vergeten zijn. Het is er gekomen dankzij lobbywerk van lokale politici. De meest in het oog springende investeringen zijn een studie voor de doortrekking van het beruchte stuk R8 tussen Kortrijk en Kuurne, de

Lees meer »

Toelatingsexamen voor artsenopleidingen breekt records: 1 op de 3 geslaagden mag niet aan opleiding geneeskunde starten

Met ruim 9.000 inschrijvingen en 2.232 kandidaten die aan de artsenopleidingen mogen beginnen, breken de toelatingsexamens dit jaar alle records. De score om gunstig gerangschikt te zijn, lag wel een flink stuk hoger. Bij het examen geneeskunde kan daardoor 1 op de 3 geslaagden niet aan de opleiding beginnen. Bij tandartsen is dat zelfs bijna 60%.

Lees meer »

Geliefde treurwilg belandt op geparkeerde wagen en een enorme brand in een groentenbedrijf: 5 niet te missen regioverhalen van het weekend

Bij diepvriesgroentenbedrijf Horafrost in Staden brak vrijdag brand uit. De brandweer was het hele weekend in de weer en zaterdag moesten 3.000 buurtbewoners hun woning verlaten. Een grote treurwilg kwam zondag deels naar beneden en belandde op een auto en de weg. En gemiddeld om de twee weken ontdekt de politie een synthetisch drugslab. Deze regioverhalen kleurden het weekend.

Lees meer »

Motorrijder komt om het leven in Houthave.

In het West-Vlaamse Houtave is dinsdagavond een 20-jarige motorrijder om het leven gekomen bij een tragisch verkeersongeval. De twintiger reed tegen een bestelwagen die net een oprit wou opdraaien, verloor zijn evenwicht en kwam even verderop tot stilstand tegen een aankomend voertuig. De jongeman stierf ter plaatse.
The post Motorrijder komt om het leven in Houthave. appeared first on

Lees meer »

Organisatie Tomorrowland heeft twee scenario’s om door te gaan: één met kleiner nieuw podium en één met aparte festivalterreinen

Wanneer de organisatie van Tomorrowland vrijdag de deuren van het festivalterrein openzwaait, dan is dat in het ideale scenario met een nieuw en kleiner podium waar de afgebrande Mainstage stond. Lukt dat niet, dan is er een tweede scenario uitgewerkt om toch te kunnen doorgaan. Dat is donderdagavond bekendgemaakt op een persconferentie.

Lees meer »