Politierechter na verkeersdrama: “Dit ongeval kon perfect vermeden worden”

Al minstens tien veroordelingen voor verkeersinbreuken had Jürgen L. op zijn strafblad. De Torhoutenaar die zaterdagnacht een dodelijk ongeval veroorzaakte op de E403 blijkt een hardnekkige verkeerscrimineel te zijn. Geen alleenstaand geval, bovendien, ondervindt ook politierechter Geert Vandaele. “Zulk gedrag is het gevolg van het hyperindividualisme dat in onze maatschappij welig tiert”, zegt hij.

Het ongeval van afgelopen weekend waarbij een vader, moeder en hun 8-jarig dochtertje om het leven kwamen toen ze aangereden werden door een beschonken bestuurder is helaas geen alleenstaand geval. Uit cijfers van Verkeersinstituut Vias blijkt dat er vorig jaar maar liefst 4.050 verkeersongevallen met gewonden veroorzaakt werden door bestuurders die te diep in het glas hadden gekeken. Omgerekend zijn dat er elke dag elf.

De aanrijder van afgelopen weekend, Jurgen L. uit Torhout, bleek bovendien al meermaals veroordeeld te zijn, ook voor rijden onder invloed. Ook dat recidivisme is een hardnekkig probleem. Uit cijfers van de provincie West-Vlaanderen, waarbij alle dodelijke ongevallen tussen 2018 en 2022 onder de loep werden genomen, blijkt dat bij gemiddeld vijf procent van de dodelijke ongevallen de vermoedelijke veroorzaker al een strafregister inzake verkeer had.

Nultolerantie

Voor de Veurnse politierechter Geert Vandaele is dat geen verrassing. “Ik zie ze gelukkig niet elke week in de rechtbank passeren, maar ik ben ook al geconfronteerd met hardnekkige recidivisten. Dat zijn mensen die zich van de wet niets aantrekken, die zich verheven voelen boven alles en iedereen en denken dat ze meer mogen dan een ander. Zulke mensen raak je niet met sensibiliseringscampagnes of met het opleggen van een nultolerantie. Zulk gedrag is het gevolg van het hyperindividualisme dat in onze maatschappij welig tiert”, zegt Vandaele.

Toch is het volgens de ervaren magistraat geen onbegonnen werk om daar iets tegen te doen. “Let op: je kan mensen nooit beletten om dingen te doen die ze niet mogen doen. Maar we moeten ons wel de vraag stellen of we als maatschappij genoeg doen om dergelijke feiten onmogelijk te maken. Kijk naar de coronaperiode. Welke maatregelen zijn er toen allemaal niet getroffen om onze maatschappij te beschermen? Ik stel alleen maar vast dat men het blijkbaar voor deze problematiek niet nodig vindt om deze inspanningen te doen”, klinkt het.

Uit de maatschappij

De politierechter betreurt dat de wetgever het vrijwel onmogelijk gemaakt heeft voor politierechters om verkeerszondaars op de zitting te laten aanhouden. “Nochtans is dat vaak het enige wat je kan doen met hardnekkige recidivisten: ze even uit de maatschappij halen. Maar dan begint men over de capaciteit van de gevangenissen die dat niet zou aan kunnen. Goed, nogmaals: dat is een keuze die we als maatschappij moeten maken. Ongevallen als dat van afgelopen weekend kunnen perfect vermeden worden, maar dan moeten we als maatschappij samen iets doen aan dat hyperindividualisme.”

Een pleidooi voor nog strengere straffen is een slag in het water, vindt de magistraat. “Ons werk als politierechter bestaat erin om mensen te bestraffen die iets mispeuterd hebben. Dat moet je met veel begrip en empathie doen, voor alle partijen. Een brave huisvader of -moeder die eens een fout maakt, moet je niet dieper de put induwen door ze onmenselijke straffen op te leggen. Ik pleit er dan ook voor om een grotere vork te hebben in het arsenaal aan straffen en vooral: meer vertrouwen in de politierechter die deze vork hanteert”, zegt Vandaele.

The post Politierechter na verkeersdrama: “Dit ongeval kon perfect vermeden worden” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Team8680 pleit voor prikkelarm moment op septemberkermis: “De kermis moet voor iedereen een feest zijn”

Tijdens de jongste gemeenteraad van Koekelare lanceerde oppositiepartij Team8680 het voorstel om van de jaarlijkse septemberkermis een inclusiever feest te maken. Concreet pleit ze voor een prikkelarm moment, waarbij flikkerlichten en muziek tijdelijk gedempt worden. Zo krijgen ook mensen met een verhoogde gevoeligheid voor prikkels de kans om mee te genieten van de kermissfeer. Het voorstel werd als aanvullend punt

Lees meer »

Koekelare start met GFT-ophaling aan huis vanaf 2026: “Eerst inzetten op preventie, daarna pas op inzameling”

Tijdens de gemeenteraad lichtte schepen van milieu Stijn Ramboer de invoering van de GFT-ophaling aan huis toe. Vanaf januari 2026 kunnen inwoners hun groente-, fruit- en etensresten tweewekelijks laten ophalen via een abonnement. Het systeem past binnen een breder plan van afvalintercommunale MIROM om het restafval in alle aangesloten gemeenten terug te dringen. In Koekelare ligt dat vandaag nog op

Lees meer »

De eeuwige zoektocht naar snelheid: hoe zelfs strepen op zijn shirt Remco Evenepoel helpen om seconden te winnen in een tijdrit

Je hebt snel, sneller en snelst. En dan komt Remco Evenepoel (25). De meester in het tijdrijden die zo stilaan aanschurkt tegen zijn absolute aerodynamische limieten, zou je denken. Niet dus. Zijn entourage blíjft speuren naar de meest waanzinnige details om de hardrijder in hem te perfectioneren. “Die eeuwige drang om nóg beter te doen: het zit in ons DNA.”

Lees meer »

“We zien het vaak pas als er uitzaaiingen zijn”: steeds meer vrouwen krijgen longkanker, terwijl het aantal mannen daalt. Hoe komt dat?

Steeds meer vrouwen krijgen een longtumor, terwijl het aantal gevallen bij mannen daalt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Belgisch Kankerregister. “Er is geen reden tot plotse paniek, maar dit zijn wel verontrustende cijfers”, zegt longchirurg Paul De Leyn (UZ Leuven). Hij geeft een mogelijke verklaring en lanceert een opmerkelijk voorstel. “Een longtumor wordt eerder toevallig ontdekt.”

Lees meer »

Slechts vier van geplande 51 trajectcontroles blijven overeind

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) zet de schaar in de gewestelijke trajectcontroles. Momenteel telt onze provincie er 86. Eind juni stonden er nog 51 dossiers open. Die worden nu bijna allemaal afgevoerd, slechts langs vier trajecten zullen effectief camera’s geïnstalleerd worden.
The post Slechts vier van geplande 51 trajectcontroles blijven overeind appeared first on KW.be.

Lees meer »