“Onze kust is niet interessant voor mensensmokkelaars”: scheepvaartpolitie verwacht niet nóg bootjes vol transmigranten

Neen, we hoeven niet te vrezen dat onze kust een nieuwe hotspot wordt voor mensensmokkelaars die transmigranten in kleine bootjes op elkaar stapelen om de Noordzee richting Verenigd Koninkrijk over te steken. die conclusie trekt Leo Savels, eerste commissaris en hoofd operaties bij de Federale Scheepvaartpolitie Kust. Het rubberbootje dat afgelopen zondag voor de kust van Koksijde werd onderschept, is een van de weinige die ooit vanop een Belgisch strand vertrokken zijn. “Maar we blijven erg waakzaam”, benadrukt hij.

Eerst even terug naar vorige zondagochtend. Iets voor 7 uur ’s ochtends spot een visser een klein, felblauw rubberbootje of smallboat op enkele honderden meters voor de kust van Koksijde.

Aan boord: liefst 57 mensen op de vlucht die het Verenigd Koninkrijk willen bereiken. Meteen wordt een reddingsoperatie gestart door het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende: de Scheepvaartpolitie en twee reddingsboten snellen ter plaatse.

Ze treffen er de mensen, onder wie ook kinderen, opeengepakt op elkaar aan en proberen de schipper te overtuigen om hen hulp te laten bieden en richting land te begeleiden.

“Een rubberboot met zware motor over onze duinen sleuren is niet evident”

Tevergeefs, want al snel was duidelijk dat die zijn koers richting Engelse kust wilde aanhouden. “Het kwam zelfs ei zo na tot een aanvaring met onze patrouilleboot”, zegt Leo Savels. Als eerste commissaris en hoofd operaties bij de Scheepvaartpolitie Kust coördineerde hij de operatie mee vanop het vasteland.

“Daarop hebben we beslist om op een kleine afstand bij de smallboat te blijven, tot die zijn bestemming had bereikt. De veiligheid van de mensen aan boord was prioritair.”

“We namen meteen contact op met onze Franse collega’s, aangezien de boot door Franse wateren moest varen, maar zij hadden zelf de handen vol met de begeleiding van liefst twaalf rubberboten die richting Engeland voeren.”

“Ze gaven ons uitzonderlijk de toestemming om door Franse wateren te varen, tot aan de maritieme grens met het Verenigd Koninkrijk. Daar namen onze collega’s van de UK Border Force het van ons over. En toen wilden de opvarenden plots wél gered worden. Ze hadden hun doel immers bereikt.”

Sociale controle

Commissaris Savels benadrukt dat dit een van de weinige keren is dat een rubberboot vol vluchtelingen vanop een Belgisch strand richting Engeland voer. “In het verleden moesten we al enkele keren tussenkomen toen een smallboat vanuit Noord-Frankrijk richting België was afgedreven. Toen wilden de opvarenden ook effectief gered worden, nu was daar geen sprake van.”

Commissaris Leo Savels van de Federale Scheepvaartpolitie. © Kurt Desplenter

Vanop welk strand de boot precies is vertrokken, laat Savels in het midden. “Dat zal onderzoek moeten uitwijzen. Maar ik denk niet dat onze kust een nieuwe hotspot voor mensensmokkelaars zal worden.”

“Daarvoor is ons strand niet interessant genoeg. We liggen verder verwijderd van Engeland en in tegenstelling tot Noord-Frankrijk is onze kuststrook een aaneengesloten lint van appartementsgebouwen. Dat zorgt ervoor dat de sociale controle veel groter is. Om het eenvoudig te stellen: bij ons loop je veel meer in het vizier.”

“We blijven erg waakzaam. Die mensen riskeren hun leven in die bootjes”

En dan is er nog de natuurlijke duinengordel. “Een rubberboot met zware motor daarover sleuren, is niet evident. Wat wél zo is: ons land ligt pal op de route voor mensen op de vlucht. Die trekken vanuit onze buurlanden België binnen, om zo Frankrijk te bereiken. Daarom moeten we ook in het binnenland controles blijven uitvoeren.”

Haven van Zeebrugge

De transmigrantenproblematiek staat hoog op de prioriteitenlijst, valt te horen. “De haven van Zeebrugge heeft een trechterfunctie”, weet Savels. “Mensen op de vlucht proberen zich te verschansen in de vele trucks die dagelijks een van de twaalf vrachtroutes richting Verenigd Koninkrijk nemen.”

“In de haven is er dagelijks een 23-koppig team met deze materie aan de slag. Met CO2-meters, scanners, migratiehonden en het blote oog controleren we elke vrachtwagen die een vrachtschip wil oprijden. Tijdrovend, maar efficiënt.”

“Onze patrouilleboot – die 24/7 in zee ligt – houdt dan weer ‘s nachts de Frans-Belgische grens in de gaten én onze patrouille op land checkt ‘s nachts alle mogelijke zogenaamde insteeklocaties – plekken waar smallboats te water kunnen gelaten worden: (plezier)havens, zeilclubs…”

“We blijven sowieso erg waakzaam. Die mensen riskeren hun leven in de kleine bootjes. En ook al is het vrij uitzonderlijk dat wij een dergelijke reddingsoperatie moeten uitvoeren, hun veiligheid willen we te allen tijde beschermen.”

The post “Onze kust is niet interessant voor mensensmokkelaars”: scheepvaartpolitie verwacht niet nóg bootjes vol transmigranten is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Intercommunale IMOG investeert 35 miljoen euro om afvalophaling in Zuid-West-Vlaanderen te optimaliseren

Dinsdag werden in cultuurcentrum Spikkerelle in Avelgem de toekomstplannen van intercommunale IMOG voorgesteld. Concreet gaan ze 35 miljoen euro investeren in de afvalophaling in Zuid-West-Vlaanderen. Daarmee zullen ze 10 nieuwe vuilniswagens aanschaffen en 30 nieuwe banen nieuwe creëren. Bovendien zal er vanaf 2026 in 10 gemeenten apart gf(t)-keukenafval opgehaald worden.
The post Intercommunale IMOG investeert 35 miljoen euro om

Lees meer »

We zijn van plan om gesterkt door een nokvol Jan Breydel te oogsten zoals het noeste boeren betaamt

Hard in hun muziek, hard in het supporteren voor hun club/vereniging. Dat zijn hardrockers Henk Vanhee (Club) en Roel Jacobus (Cercle). Zij vormen dit seizoen onze VAR, oftewel onze Voetbal Analyserende Rockers. Beiden werpen deze week hun blik op misschien wel de belangrijkste derby ooit. “Club-fan beseft dat dit tegenwoordig geen cadeau is, want onze voetballende buren zijn patsers met

Lees meer »

“Terras had nooit mogen opengaan”: fouten in constructie zorgden wellicht voor dodelijke instorting van terras in Mallorca

Het (pas vernieuwde) dakterras dat donderdag is ingestort op het Spaanse eiland Palma de Mallorca, en zo aan vier mensen het leven kostte, was veel te zwaar voor de draagstructuur waarop het rustte. Dat er fouten zijn gebeurd door de aannemer valt dus niet te ontkennen. Volgens een eerste conclusie was het terras ook niet vergund: “Dat terras had nooit

Lees meer »

Gerommel in radicaal-rechtse fractie Europees Parlement na controversiële uitspraak van AfD’er over SS’ers

Jordan Bardella, de lijsttrekker van het radicaal-rechtse Rassemblement National van Marine Le Pen, zegt dat hij na de Europese verkiezingen niet meer in dezelfde fractie wil zitten met het Duitse Alternative für Deutschland (AfD). Hij neemt aanstoot aan een uitspraak van AfD-lijsttrekker Maximilian Krah over SS’ers. Krah is intussen uit het partijbestuur van de AfD gestapt.

Lees meer »

Nog een laatste horde voor KV Kortrijk: “Het behoud is tastbaar nu”

KV Kortrijk staat aan de vooravond van de allerlaatste horde richting de eindstreep. Die eindstreep betekent behoud. Nog één wedstrijd moeten ze tot een positief einde brengen. Een wedstrijd waaraan ze beginnen met een bonus van 1 doelpunt. Keer vier maanden terug in de tijd, vertel dit aan een voetballiefhebber en die gelooft je nooit.
The post Nog een

Lees meer »

Vijftigtal bewoners kraken pand in Dansaertstraat in Brussel 

In de Dansaertstraat in Brussel is sinds enkele maanden een pand gekraakt. Een 50-tal bewoners uit Moldavië zou zich in het gebouw hebben gevestigd en er zouden ook kinderen wonen. De eigenaar, de Erasmushogeschool, laat weten dat er een uithuiszettingsprocedure is opgestart. De handelaars in de buurt zeggen overlast te ervaren.

Lees meer »