Twee weken geleden dook Bavo Goos van Smart-boost op als expert in het VRT-programma Andermans Zaken, maar de meeste Ieperlingen kennen hem wellicht als een van de mannen achter KidzFestival, dat al twee keer bijna 3.000 bezoekers ontving. “Of er dit jaar een derde editie komt, is nog onzeker.”
Al bijna veertien jaar geeft Bavo Goos (43) marketing- en salesadvies aan bedrijven met Smart-boost, maar de komst van Kamal Kharmach van het programma Andermans Zaken moet wel een van de hoogtepunten in het bestaan van zijn marketingbureau zijn. “Toen ik jaren geleden dat tv-programma voor het eerst zag, zei ik: wauw, zo positief, zo machtig…”, vertelt de in Wervik opgegroeide Ieperling. “Dat is ook wat we hier doen. Ik zou daar graag aan mee willen doen. En plots gaat de telefoon en krijg je die kans. Dat is waanzinnig.”
Je komt over als iemand die heel gedreven is.
“Iemand heeft mij ooit omschreven als ready, restless en hungry. Eigenlijk is dat wel juist. Als kind stond ik al dingen te verkopen op de speelplaats. Wervik was te klein voor mij. Van kleins af begon ik uit te breken. Als mijn mama zei dat ik met mijn fiets mocht rijden, zat ik al snel veertig kilometer verder. Ik heb dat heel mijn leven gehad.”
Hoe is Smart-boost begonnen?
“Via mijn vrouw – die ik leerde kennen op Batibouw of all places – kwam ik in Ieper terecht. Maar doordat ik continu weg was, kende ik hier niet veel mensen. Tot ik in de weekends begon mee te helpen in de kledingzaak James Tailor van mijn schoonouders in de Boterstraat. Zo leerde ik mensen en ondernemers kennen in Ieper. Van hen kreeg ik soms vragen over marketing en verkoop en zo ontstond het idee om Smart-boost te beginnen.”
Tijdens de coronacrisis startte je Hyperondernemend, met de nadruk op ‘Yper’. Wat was dat?
“Ik kan wel neerslachtig zijn, maar ik probeer altijd positief in het leven te staan. Als je positief bent, is alles mooier, gemakkelijker en leuker. In het begin van de coronacrisis kreeg de negativiteit echter de overhand, terwijl we ook bij onze klanten heel mooie dingen zagen. We gingen die verhalen verspreiden en dat was een schot in de roos. We kregen mails van mensen die ons bedankten voor de inspiratie.”
“Iemand heeft me ooit omschreven als ready, restless en hungry”
Hoe is het idee voor KidzFestival ontstaan?
“Sinds 2018 ben ik lid van Kiwanis, een serviceclub die zich inzet voor kinderen. Met Jan Cherchye, Kurt Ameel en Frédéric Verslyp wilde ik iets doen waar we echt impact mee zouden hebben. Misschien moeten we eens iets doen waarmee we die kinderen echt de dag van hun leven kunnen geven? Zo is plots dat gekke idee ontstaan. Eerst ging het even in de koelkast – gelukkig, want toen kwam corona – maar in 2021 zeiden we: we doen het gewoon. Eigenlijk is dat heel impulsief beslist. We gingen het eerst Kiwipop noemen.” (lacht)
Jullie zagen het meteen groots.
“Op de eerste editie hadden we al meteen 2.900 bezoekers. We hadden geluk dat we Camille op de affiche hadden, vlak na haar grote doorbraak. Dat was echt een overrompeling. Voor ons was het belangrijkste dat de 300 vip-kinderen uit al die verschillende instellingen een onvergetelijke dag zouden beleven. Zelfs al was het festival een flop, als die kinderen haar maar aan het werk zagen.”
Hoe beleef je zo’n dag?
(lange stilte) “Duizend emoties. Omdat je er zo lang naartoe werkt met je vrienden. Je loopt over die weide. Elk heeft zijn taak en zijn rol. Je ziet elkaar, de blikken kruisen en zonder iets te zeggen begrijp je elkaar. Dat is heel intens. Aan de andere kant zie je de blije gezichten van de kinderen, al die sponsorende bedrijfsleiders met hun personeel… Het is een ongelofelijk gevoel om daar deel van uit te maken.”
Hoe voel je je de dag erna?
“Dan ben je leeg. Dat is alsof je – ik ben een gevoelsmens – thuiskomt na een lange reis. Alles waar je een jaar naar toewerkt, is plots weg. Dan moet je afkicken. In de Whatsappgroep blijft iedereen dan foto’s en verhalen sturen. Ik moet zeggen dat we met Kiwanis een hechtere vriendengroep geworden zijn door zoiets te doen.”
Komt er een derde editie?
“Voor 2024 zitten we nog in beraad. Het is enorm veel werk en we hebben allemaal eigen bedrijven. De gages van de artiesten zijn de laatste jaren ook serieus gestegen. We moeten nu de puzzel leggen. Kunnen we een toffe affiche samenstellen, aan aanvaardbare bedragen? Dat is dit jaar een heel moeilijke oefening. Het is dus nog niet zeker dat er een derde editie komt.”
Voel je je Ieperling?
“Ik ben een kind van de Westhoek: opgegroeid in Wervik, gesetteld in Ieper, paardgereden op de Rodeberg, ook affiniteit met Poperinge… Als ik in Wervik kom, zeggen ze: de Ieperling is daar, en omgekeerd zeggen de Ieperlingen dat ik een Wervikaan ben. Maar de inburgering gaat stapsgewijs. Het begon met te helpen in de kledingzaak van mijn schoonouders, dan heb ik me geëngageerd in Unizo, de ouderraad van de school, dan kwam Kiwanis, KidzFestival,… Ik heb nogal last van engagement. Ik zou hier nooit meer weg willen. We hebben alles, dat meen ik oprecht.”
Privé: Bavo werd geboren op 6 augustus 1981 in Menen. Hij woont samen met Sofie Vandecasteele en kinderen Wobbe (9) en Ute (12) in de Haiglaan in Ieper.
Loopbaan: Na zijn studies marketing werkte Bavo eerst voor Altrex, een Nederlands bedrijf dat ladders en stellingen verkoopt aan groothandels, en Hansgrohe. In 2012 richtte hij Smart-boost op en dat is zijn hoofdberoep sinds 2015.
Vrije tijd: Als bestuurslid van Kiwanis is Bavo een van de organisatoren van KidzFestival, maar hij zit ook in Unizo, geeft skiles in Ice Mountain in Komen en houdt van paardrijden in Heuvelland.
The post Gepassioneerd ondernemer Bavo Goos duikt nu ook op op tv: “Alles is gemakkelijker als je positief bent” is provided by KW.be.