“Wegenwerken kan je vergelijken met een locomotief en wagons. De buizenploeg is de locomotief. Als die niet behoorlijk kan starten, lopen alle andere werken vertraging op.” Aan het woord is Davy Poelaert, projectmanager voor de wegenwerken in Doomkerke. Uitzonderlijk slecht weer vertraagt de planning, maar Poelaert maakt zich sterk dat de klus tegen eind 2024 klaar moet zijn. Mits een beetje normaal weer.
We wandelen met projectmanager Davy Poelaert van de firma Ivan Vuylsteke en schepen van Openbare Werken Marc De Muynck langs een modderstraat vol materiaal, rioolbuizen, om zich heen grijpende graafmachines, zandhopen, manshoge grachten en veel, veel water. Dit is van de Oude Veldstraat tot de kerk van Doomkerke ooit de Brandstraat geweest, maar daar blijft voorlopig niet veel meer van over. “In de Brandstraat en de Bruggesteenweg werken we met tien graafmachines, die duizend euro per stuk per dag kosten. Samen met arbeiders en vrachtwagens maakt dat een kostenplaatje van 25.000 euro per dag”, somt Poelaert op. “In je planning moet je dus zorgen voor voldoende bezetting, zowel inzake machines als mensen. Met een mega-werf van 2 kilometer in Doomkerke kun je niet zomaar wat improviseren.”
Subsidies
Waarom moesten zowel de Bruggesteenweg als het centrum van Doomkerke tegelijk opgebroken worden? “Dat is een beslissing die in Brussel genomen werd”, replikeert schepen De Muynck. “Aan deze werken zijn immers subsidies verbonden en Brussel heeft beide wegenwerken in één pakket gestopt én de termijn van 455 werkdagen bepaald. Ik wil wel even aanstippen, dat het van 1974 geleden is dat we nog zo’n natte winter hebben beleefd. De voorbije halve eeuw is de grond nooit zo doorzopen geweest. Dat maakt dat we extra pompen, extra drainagebuizen en extra maatregelen hebben moeten voorzien.”
Onstabiel
Projectmanager Poelaert haakt daarop in. “Twintig jaar geleden werd er tussen december en maart niet gewerkt. Vandaag is de druk van gemeentebesturen en overheden zo groot, dat we wel moeten. Sinds oktober hebben we te maken met gietende regen, vorst en sneeuw. Probeer zo maar eens stabilisé met cement te mengen, alles wordt pap. Steenslag wordt pap. Of bevriest. Zo kun je niet stabiel werken.”
De rioleringswerken in Doomkerke lopen aanzienlijke vertraging op door het natste weer in de laatste 50 jaar.
“Je moet al dat water ook nog eens permanent proberen weg te pompen, wat extra bemoeilijkt wordt door diepe lagen keien die het water gevangen houden. Elke dag wordt er natte smurrie naar het grond-depot aan de Wingenesteenweg gebracht, om te drogen, te mengen met kalk en terug te rijden. Dat alles zorgt voor een rendementsverlies van zo’n 30 procent.”
Nog even ellende
Maar er is ook goed nieuws. De komende weken dienen zich droger aan, de rioolbuizen verder in het centrum liggen hoger en zijn dus makkelijker bereikbaar en vanaf de wegaanlegging kan er met vier ploegen gewerkt worden. Dat zou de zaken moeten doen opschieten. “Bij normaal weer is tegen eind april de eerste asfaltlaag tot de kerk klaar. Deze zomer volgt dan de toplaag”, aldus Poelaert. “De hele Brandstraat zou tegen eind dit jaar moeten afgewerkt raken. De Bruggesteenweg krijgt zijn toplaag tegen september. Daarna volgen er nog wegenwerken van de Brandstraat tot brasserie Radio, van april tot september.” Wat schepen Marc De Muynck zuchtend de opmerking ontlokt: “Hoe eerder, hoe liever.”
The post “Doorzopen ondergrond hindert rioleringswerken”: Brandstraat pas eind 2024 klaar is provided by KW.be.