Nieuwe regeling De Lijn zorgt ook in Ieper voor onrust: “Reizigers zullen openbaar vervoer de rug toekeren”

De nieuwe dienstregeling die De Lijn vanaf zaterdag 6 januari invoert, stoot op heel wat weerstand. In Ieper klagen inwoners van de Ligywijk en De Vloei over het verdwijnen van de haltes op de Zonnebeekseweg. TreinTramBus kreeg dan weer meldingen over de bediening van Ter Waarde en scholieren die nu gebruik maken van lijn 40 Ieper-Torhout, die verdwijnt.

Het aangepaste openbaar vervoersplan komt er in het kader van de hernieuwde Vlaamse mobiliteitsvisie Basisbereikbaarheid. In plaats van aanbodgericht wil men veel meer vraaggericht gaan werken en ook vervoersmiddelen vlotter gaan combineren via Hoppin. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer komt er flexvervoer, als alternatief voor de belbus. Daartoe voert De Lijn nu vanaf zaterdag 6 januari over heel Vlaanderen aanpassingen door aan het net, ook in Ieper.

“We hadden gevraagd geen grote veranderingen door te voeren in het schooljaar” – Henk Hime (TreinTramBus)

Zo nemen drie buslijnen de taak van de centrumbus over. Lijn 90 (voorheen 94) naar Roeselare, lijn 91 (voorheen 40) naar Torhout en lijn 92 (voorheen 20) naar Diksmuide zorgen voor een kwartierdienst tussen het station, de Grote Markt en het Jan Yperman Ziekenhuis. Door het vervangen van lijn 94 door lijn 90 verdwijnen de haltes in de Zonnebeekseweg, waardoor heel wat mensen uit de Ligywijk en de nieuwe duurzame wijk De Vloei klagen dat ze tot de Potyze of het openluchtzwembad zullen moeten stappen om de bus te kunnen nemen.

“We begrijpen uiteraard dat dit voor de gebruikers een aanpassing vraagt. We volgen het nauw op samen met De Lijn en zullen dit evalueren”, zegt burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper), die bevoegd is voor mobiliteit. “Behalve bereikbaarheid van scholieren kregen we nog geen concrete klachten. De Zonnebeekseweg zal inderdaad niet meer bediend worden door een reguliere lijn. Dat is een gevolg van het voorzien van de kwartierfrequentie naar het ziekenhuis toe. Op de Zonnebeekseweg blijven flexhaltes, waar men een flexbus kan nemen naar de reguliere lijnen.”

Flexvervoer

Henk Himpe, bestuurslid en voorzitter van de werkgroep West-Vlaanderen van reizigersvereniging TreinTramBus, ziet voordelen in het nieuwe systeem waarbij lijnen rechtgetrokken worden en er meer ingezet wordt op hoofdassen. “Veel reizigers zullen tevreden zijn met de nieuwe dienstregeling, vooral zij die langs de grote wegen wonen”, aldus Henk Himpe. “Daar komen hogere frequenties en meer bussen ‘s avonds. Maar we vrezen dat er minstens evenveel – en wellicht heel wat meer – reizigers in de kou blijven staan en het openbaar vervoer de rug zullen toekeren. De politici verwijzen graag naar het flexvervoer dat oplossingen zou brengen, maar daar is nauwelijks iets over bekend.”

TreinTramBus opende een meldpunt over de nieuwe dienstregeling, waar reizigers problemen kunnen melden. “De meldingen komen van overal en zijn zeer divers: verdwenen haltes, meerdere keren overstappen in plaats van een vroegere rechtstreekse verbinding, minder rechtstreekse ritten… Voor Ieper en de Westhoek valt het aantal klachten op het eerste gezicht mee”, vervolgt Henk Himpe, die daar twee verklaringen voor heeft. “In de Westhoek was het systeem van vervoer op maat al door veel gebruikers bekend. De belbus is hier immers het eerst ingevoerd. Het mag dan wel voortaan ‘Flexbus’ heten en op een andere manier georganiseerd worden, de stap voor de gebruikers is hier minder groot. En de Westhoek kreeg op twee lijnen al een groter aanbod: de bestaande lijn Ieper-Veurne kreeg vorig jaar al een dienstregeling die een uurdienst benadert, terwijl daar vroeger slechts enkele bussen per dag reden. En er is een nieuwe lijn ingevoerd, Ieper-Mesen-Heuvelland-Poperinge, die voor een goede ontsluiting van heel wat kleine dorpjes zorgt. Of de nieuwe lijn Poperinge-Hazebroek een succes wordt, valt wel nog af te wachten. Die lijkt vooral door reizigers uit Abele gebruikt te worden.”

Een klacht die TreinTramBus wel binnen kregen over de nieuwe dienstregeling in Ieper, was de bediening van Ter Waarde. “Die wordt wellicht goed bekeken vanuit Ieper, maar wie uit de richting Roeselare komt, is voortaan aangewezen op een snelle overstap in Ieper”, gaat Henk Himpe verder. “De mensen vrezen dat ze die tweede bus vaak zullen missen en zullen moeten wachten op een volgende. Rekening houdende met de vele negatieve berichten over het openbaar vervoer de laatste maanden begrijp ik die vrees.”

Scholieren

Verdere meldingen uit de regio gaan over scholieren die nu gebruik maken van lijn 40 Ieper-Torhout. Die lijn verdwijnt en gebruikers moeten een alternatief zoeken met nieuwe lijnen. “TreinTramBus had nochtans meerdere keren gevraagd geen grote veranderingen door te voeren in het midden van een schooljaar en we vrezen dan ook dat heel wat mensen, niet alleen scholieren, in januari nog voor verrassingen komen te staan”, aldus Henk Himpe.

TreinTramBus verzamelt verder de opmerkingen via hun website www.treintrambus.be en zal die meenemen naar overlegmomenten met De Lijn en de vervoerregioraden. “De reiziger had nauwelijks inspraak bij het tot stand komen van de basibereikbaarheid alias ‘Hoppin’. We hopen dat nu naar ons geluisterd wordt en er bijsturingen komen waar nodig.”

In een reactie zegt De Lijn dat de haltes Ligywijk en La Mezarde (De Vloei) niet verdwijnen. “Die haltes zullen niet meer bediend worden door een vaste lijnbus, maar worden wel opgenomen als flexhalte”, klinkt het. “Reizigers kunnen dus gebruik maken van die haltes na reservatie via de Hoppin-centrale”, klinkt het. “Het klopt dat lijn 40 verdwijnt, maar lijn 91 komt wel in de plaats. En lijn 91 voorziet zelfs een betere bediening dan de huidige lijn 40. Lijn 91 zal op weekdagen en op zaterdag elk uur rijden, en op zondag elke twee uur. De huidige lijn 40 is een functionele lijn die slechts enkele ritten per dag heeft. De bediening van Madonna en Jonkershove verandert inderdaad, maar ook daar zijn oplossingen mogelijk met het flexvervoer.”

The post Nieuwe regeling De Lijn zorgt ook in Ieper voor onrust: “Reizigers zullen openbaar vervoer de rug toekeren” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Noodkreet beantwoord”: zwemmen weer mogelijk in De Kindervriend

De Kindervriend in Rollegem slaakte vorig jaar een noodkreet. Hun therapeutisch zwembad was kapot, herstel kostte handenvol geld. Een jaar later is er na tal van acties opnieuw mogelijkheid tot zwemmen. “We zijn dankbaar en trots”, klinkt het.
The post “Noodkreet beantwoord”: zwemmen weer mogelijk in De Kindervriend appeared first on KW.be.

Lees meer »

Gezocht! Bouwgrond voor bedrijven: “Als enige provincie door Vlaanderen erkend voor grote nood aan terreinen”

De West-Vlaamse economie kampt met een aanslepende nood aan bedrijventerreinen. “Sinds de provinciale vraagberekening van 2017 zijn we geen stap verder”, zeggen Thomas Buys en Dieter Coussée van Voka West-Vlaanderen. “Het grootste pijnpunt is de regio Brugge waar 143 hectare gerealiseerd moeten worden, maar er al twintig jaar discussie over de geschikte locaties is.”
The post Gezocht! Bouwgrond voor

Lees meer »

Mobiele bushalte van de Waalse vervoermaatschappij TEC op Werviks grondgebied zorgt voor vreemde situatie: “Strookt niet met de taalwetgeving”

Bizarre situatie aan de overkant van de begraafplaats in de Komenstraat in Wervik. Middenin het voetpad staat daar al een aantal maanden een mobiele bushalte van de Waalse vervoermaatschappij TEC. Aan de overkant is er een bushalte van De Lijn.
The post Mobiele bushalte van de Waalse vervoermaatschappij TEC op Werviks grondgebied zorgt voor vreemde situatie: “Strookt niet met

Lees meer »

Activisten bestormen Teslafabriek in Duitsland

Zo’n 1200 activisten hebben de site van Tesla in Grünheide, bij Berlijn bestormd. Er vond al sinds vorig weekend protest plaats tegen de autobouwer, die van plan is om uit te breiden in Grünheide. Rond de middag escaleerde de actie en kon de Duitse politie de activisten niet meer in bedwang houden. Volgens de Duitse krant Bild raakten drie politieagenten

Lees meer »

TERUGLEZEN GAZA. Israëlisch leger voert gerichte luchtaanvallen uit op Hamas-doelwitten in Rafah

Israël is maandagochtend begonnen met de verplaatsing van de inwoners van Rafah. Het gaat om een mogelijke aanloop naar een langverwachte grote aanval op de stad. Het nieuws komt een dag nadat de onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnse terreurorganisatie Hamas over de vrijlating van gijzelaars en een gevechtspauze zijn afgesprongen. Lees hier de ontwikkelingen van maandag 6 mei terug.

Lees meer »

LIVEBLOG GIRO. Tadej Pogacar verkent het parcours: Sloveen begint om 16u24 aan tijdrit, volg het op VTM en VTM GO

De renners krijgen vandaag een tijdrit van 40,6 kilometer voor de wielen geschoven. Na een vlakke aanloop volgt er in het slot een klimmetje van zes kilometer, waarvan vooral de eerste steil (10,7%) omhooggaat. Bouwt Tadej Pogacar zijn voorsprong in het klassement uit? En wat kan onze Cian Uijtdebroeks? Volg de aanloop naar de rit en natuurlijk de etappe in

Lees meer »