Ilse Emmaneel volgt Griet Landuyt op als ombudsvrouw Stad Oostende: “Dienst nog bekender maken”

Er komen steeds meer klachten bij de ombudsdienst. “We worden bekender en mensen vinden steeds vaker de weg”, zegt afscheidnemend ombudsvrouw Griet Landuyt. Voor haar opvolgster Ilse Emmaneel geeft ze mee: “Als je weggaat van negativiteit kan je veel meer bereiken.”

“De ombudsdienst is er voor tweedelijnsklachten. Mensen die na een klacht bij het O-punt geen gehoor krijgen bij de stadsdiensten, vzw’s, autonome gemeentebedrijven of de politie, kunnen bij ons terecht”, zegt Griet Landuyt. Ze was als eerste ombudsvrouw van de stad Oostende sinds begin 2020 aan de slag en gaf onlangs de fakkel door aan Ilse Emmaneel.

“We behandelen geen klachten die meer dan een jaar oud zijn, anonieme klachten of klachten die gaan over beleidsbeslissingen. We herbekijken de klachten die niet werden opgelost. We geven geen garantie van een oplossing maar gaan na of het kan worden bijgestuurd, het efficiënter kan of er een bemiddeling en oplossing mogelijk is”, vult Ilse aan. De ombudsdienst werkt onafhankelijk. Ze rapporteren aan het stadsbestuur en doen aanbevelingen aan diensten. Maar ze zijn er vooral voor hun klanten: de burgers.

“Globaal gaan veel van de klachten over het uitblijven van een antwoord”

Het aantal tweedelijnsklachten bij de ombudsdienst stijgt van 70 (2020) naar 122 (2021) en 140 (2022); meldingen komen vooral via mail of telefonisch. “De komst van het centrale O-punt voor meldingen, bijna anderhalf jaar geleden, heeft veel veranderd. Zij vragen feedback aan de melder en als die aangeeft dat hij of zij ontevreden is, dan geeft het O-punt onze gegevens door zodat de melder met ons contact kan opnemen. De stijging van het aantal tweedelijnsklachten heeft dus veel te maken met de populariteit van het O-punt. We merken dat in de eerstelijnsklachten, van mensen die meteen naar ons stappen, dat aantal daalt en dat komt omdat ze de weg vinden naar het O-punt.”

Uit het eerste semesterrapport van 2023 blijkt dat de trends zich doorzetten: een daling van de eerstelijnsklachten (98) die niet voor hen bestemd zijn en een stijging van het aantal tweedelijnsklachten: 76 in een half jaar tijd, waarvan 12 rond het nieuwe parkeerregime in de stad. “Nieuwe tendensen zoals de zone 30 zorgen voor een stijging in het aantal klachten.”

Aanbevelingen

“Globaal gaan veel van de klachten over het uitblijven van een antwoord. We proberen er lessen uit te trekken zodat het niet meer voorvalt. Zonder ons uit te spreken over de inhoud. Voor een parkeer- of GAS-boete bekijken we of de procedure gevolgd is en of het klantvriendelijker kan. Onze ervaring leert dat het vaak stil blijft na een melding of klacht en dat de burger het gevoel krijgt dat het niet opgevolgd wordt. Terwijl men vaak achter de schermen bezig is”, zegt Griet. Positief is dan weer dat het aantal klachten waarbij de ombudsdienst een tekortkoming vaststelde, daalde van 40 procent (2021) naar 16 procent (2022). “Er worden lessen getrokken uit onze aanbevelingen”, klinkt het.

Griet neemt afscheid als ombudsvrouw: “Het was pionierswerk en ik leerde veel domeinen binnen de stad beter kennen. Ik heb dit 3,5 jaar gedaan en blik tevreden terug. Het meest trots ben ik op die dossiers waarbij ik heb kunnen bemiddelen en er een win-win was voor beide partijen. En dat waren er best wel wat. Ik kon niet iedereen tevreden stellen en mensen waren soms ook boos. De gemoederen laaiden wel eens op aan de telefoon of via mail, maar dat kon ik plaatsen. Ik probeerde steeds verbindend te werken. Hoe meer je uitlegt en kadert, hoe meer begrip je krijgt bij de burger. Dat heb ik ook aan de stadsdiensten kunnen duidelijk maken. Als je weggaat van negativiteit, kun je veel meer bereiken.” Griet gaat aan de slag als beleidscoördinator veiligheid bij het stadsbestuur.

Nieuwe ombudsvrouw

Ilse Emmaneel volgt Griet op. “Tot voor kort was ik centrumleider in Ter Yde op Raversijde. De job van ombudsvrouw sprak me aan, omdat elke ‘case’ uniek is. Je moet telkens opnieuw onderzoeken en uitpluizen. Samen met collega Veerle zal ik het aanpakken”, zegt Ilse. “Dat begint met een contact met alle diensthoofden. Ik wil de aanpak van Griet zeker verderzetten en zie het als een uitdaging om de ombudsdienst nog meer bekend te maken.”

De ombudsdienst is te bereiken via 059 25 86 86 of via [email protected]

The post Ilse Emmaneel volgt Griet Landuyt op als ombudsvrouw Stad Oostende: “Dienst nog bekender maken” is provided by KW.be.

Meer krantenkoppen in België

Maaltijdcheques stijgen met 2 euro

10:55 Het bedrag van de maaltijdcheques stijgt met 2 euro tot maximaal 10 euro per gewerkte dag. Dat voorstel van minister van Werk David Clarinval (MR) werd donderdagavond aanvaard door de federale topmini…

Lees meer »

Waarom regering Belfius nú zou willen verkopen. Pascal Paepen: “In dit scenario zou het 5 miljard euro kunnen opleveren”

“Het is misschien hét moment om Belfius deels te verkopen.” De federale regering denkt eraan de bank- en verzekeringsgroep gedeeltelijk te privatiseren. De Wever en co spelen met het idee 20 of 30 procent te verkopen. Wat levert dat op? Wie kan Belfius kopen? En verandert er dan iets voor u als spaarder, belegger of lener? HLN-geldexpert Paepen beantwoordt 8

Lees meer »

Wie sluikstort, riskeert boete tot 350 euro

Het Tiense stadsbestuur schakelt een versnelling hoger om de stad proper te houden. “Alle buurtbevragingen en eerdere peilingen zijn duidelijk: de Tienenaar is het zwerfvuil grondig beu. Vanaf deze maand schakelt de stad daarom zwerfvuilhandhavers van OVAM in”, kondigt burgemeester Jonathan Holslag (Durf) aan.

Lees meer »

Nieuwe variant van corona wordt snel dominant: hoe bezorgd moeten we zijn?

Na de ‘razor blade’-covid is er een nieuwe covidvariant waarvan wereldwijd al in 38 landen melding is gemaakt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zien vooral landen in Zuidoost-Azië een stijging in het aantal nieuwe besmettingen en hospitalisaties. Moeten wij ons zorgen maken? En wat betekent deze variant voor de vaccins in het najaar? Viroloog Steven Van Gucht van gezondheidsinstituut Sciensano geeft

Lees meer »

Café wordt Residentie Middenstandshuis

Café-feestzaal Middenstandshuis in de Gravinnestraat werd afgebroken. ND Constructief bouwt daar vier appartementen, één handelsruimte en vijf garages. Tegen eind 2026 moet alles zijn afgewerkt.
The post Café wordt Residentie Middenstandshuis appeared first on KW.be.

Lees meer »

Linter maakt zich op voor de 9de editie van Relax & Run

Aanstaande zondag 13 juli is Linter opnieuw dé place to be voor een dag vol beweging, muziek, gezelligheid en lekker eten. De 9de editie van Relax & Run, georganiseerd door de gemeente Linter, belooft opnieuw een sfeervol en gratis dorpsfestival te worden, al krijgt het evenement dit jaar een lichte make-over wegens de herindeling van het festivalterrein.

Lees meer »