Van extra trajectcontroles tot meer parkeerplaatsen: hier wil schepen Kurt Vanlerberghe de accenten in het nieuwe mobiliteitsplan van Diksmuide

Binnenkort kan je op ‘mobiliteitscafé’ in Diksmuide, want het stadsbestuur zal een inspraakronde organiseren voor de opmaak van een gloednieuw mobiliteitsplan. Recent vond daarover een eerste overleg plaats. “Extra trajectcontroles sluit ik niet uit en ook op het parkeertekort heb ik een antwoord”, zegt mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe (Actie!).

Het vorige mobiliteitsplan van Diksmuide dateert uit 2012. Intussen is de situatie op de weg enigszins veranderd en dus wil het stadsbestuur tegen volgend jaar een nieuw plan waarin zal staan hoe snel er gereden kan worden, hoe het openbaar domein wordt aangepast voor het elektrisch rijden, waar zwaar vrachtverkeer al dan niet gewenst is, hoe het verkeer in het centrum moet circuleren en waar er hoe lang geparkeerd kan worden. Schepen Kurt Vanlerberghe licht een aantal werkpunten toe.

Trajectcontrole

In de eerste helft van dit jaar hebben de acht trajectcontroles in de politiezone Polder, waartoe Diksmuide behoort, 21.741 snelheidsovertredingen geregistreerd. “Enkel de trajectcontroles op de doortocht Esen en Woumen werken niet omdat er binnen dat traject twee snelheidsregimes zijn. Het college van Procureurs-Generaal vaardigde een omzendbrief uit waarin staat dat er niet vervolgd kan worden op grond van vaststellingen van trajectcontroles met een gemengd snelheidsregime. De Vlaamse overheid, die die wegen beheert, is niet bereid om te investeren in extra palen of om het snelheidsregime uniform te maken.”

“Extra trajectcontrole kan nuttig zijn in doortochten van dorpen zoals Nieuwkapelle, Pervijze, Oostkerke en Lampernisse. Een trajectcontrole daar zou de bloembakken en chicanes, die snelheidsduivels nu moeten afremmen, vervangen. Controle met flitscamera’s is inefficiënt, omdat de pakkans klein is. Wanneer we investeren in trajectcontrole zullen we die aanduiden met borden. Het doel is niet om boetes te maximaliseren.”

“Extra trajectcontroles hebben niet tot doel de boetes te maximaliseren”

“Naast trajectcontroles bekijken we het snelheidsregime over het hele grondgebied. Waar willen we een woonerf, waar zone 30, waar zone 50 en waar mag er 70 of 90 kilometer per uur gereden worden? Ik weet dat er een vraag is om 90 kilometer per uur toe te laten op bepaalde gewestwegen, maar de voorwaarden die de wegbeheerder AWV oplegt, zijn streng.”

Verkeerscirculatie

“Het verkeer willen we maximaal afwikkelen op de gewestwegen. De toekomstige omleidingsweg, die tegen 2030 afgewerkt zou moeten zijn, zal een belangrijk rol spelen in de ontlasting van het verkeer in het stadscentrum”, gaat de schepen verder.

Schepen van Mobiliteit Kurt Vanlerberghe. (foto ACK)

“Het wegprofiel is belangrijk bij het afdwingen van de gewenste snelheid. De zone tussen de Grote Markt en de Handzamevaart en tussen de Kiekenstraat en de Breyne Peelaertstraat zullen we de komende jaren heraanleggen, omdat de riolen er vernieuwd moeten worden. Dat is het moment om knopen door te hakken over de circulatie in die buurt en aanpalend ook in de Grote en Kleine Dijk. Daarnaast zullen we beslissen waar we het zware vrachtverkeer al dan niet toelaten.”

Parkeren

“Eind dit jaar willen we een nieuwe concessionaris aanstellen. In overleg met dat bedrijf zullen we nagaan hoe we de blauwe zone beter kunnen afdwingen. Betalend parkeren komt er sowieso niet. De blauwe zone blijft ook op twee uur. We denken er wel over na om de blauwe zone uit te breiden tot 4 uur in de nog te openen ondergrondse parking met 37 plaatsen onder de Boterhalle. Ook de huidige parking Beerstblote, achter muziekclub 4AD, willen we graag uitbreiden.”

 

The post Van extra trajectcontroles tot meer parkeerplaatsen: hier wil schepen Kurt Vanlerberghe de accenten in het nieuwe mobiliteitsplan van Diksmuide is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Leeuwse jaarmarkt eert overleden marktleider Bruno Crokaert

Naar schatting meer dan 20.000 mensen brachten dinsdag een bezoek aan de jaarmarkt in Sint-Pieters-Leeuw, een van de grootste jaarmarkten in de regio Pajottenland. Het was de eerste jaarmarkt zonder marktleider Bruno Crockaert die op 1 oktober overleed maar toch was hij opvallend in gedachten aanwezig.

Lees meer »

Vijf keer meer trajectcontroles in Vlaanderen op twee jaar tijd, maar niet altijd op de beste plaats: “Zo lok je mensen in de val”

Het aantal trajectcontroles in Vlaanderen is op twee jaar tijd vervijfvoudigd: van 246 in 2023 naar 1.233 installaties dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van ­minister van Binnenlandse ­Zaken Bernard Quintin (MR). Ter vergelijking: in Wallonië zijn 97 trajectcontroles geteld, in Brussel twaalf. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’ vandaag en staat ook in ‘Gazet van Antwerpen’.

Lees meer »

50 miljoen euro voor antidronesystemen: leger krijgt versneld nieuwe wapens en mag ook ingrijpen op luchthaven van Zaventem

De ministerraad heeft het licht op groen gezet voor het antidroneplan van minister van Defensie Theo Francken (N-VA). De snelle aankoop van detectieapparatuur en wapens om drones uit te lucht te halen kost ruim 50 miljoen euro. Het leger krijgt bovendien de toestemming om deze middelen vanaf nu ook in te zetten op burgerterrein, zoals de luchthaven van Zaventem.

Lees meer »

KFC Moerbeke en VKS Hamme-Zogge willen cruciaal duel niet bekijken als zespuntenmatch: “Daarvoor is het nog te vroeg”

Zondag staat in tweede provinciale een interessante partij op het programma en ondanks het nog vroege seizoen, belooft het een duel met veel inzet te worden. KFC Moerbeke ontvangt VKS Hamme Zogge, twee ploegen die bewust kozen voor verjonging en daardoor af en toe leergeld betalen. Beide teams bengelen net boven de gevarenzone en weten dat een overwinning wat extra

Lees meer »

Aangepaste afvalregeling voor inwoners met medische noden

De gemeente Oostrozebeke blijft inwoners ondersteunen die door medische omstandigheden meer afval produceren. Sinds 2020 ontvangen zij jaarlijks restafvalzakken ter waarde van 40 euro. Met de overstap vanaf januari 2026 naar het gewichtsdiftarsysteem, worden deze zakken vervangen door restafvalbakken. De gemeenteraad keurde de nieuwe regeling goed: vanaf 2026 ontvangen rechthebbenden een financiële tussenkomst van 60 …
The post Aangepaste

Lees meer »

Student Mauro Lips (19) geniet van speelkansen bij Knack Volley: “De kansen die ik krijg, ervaar ik als vertrouwen van de trainer”

Na drie speeldagen in de reguliere competitie leidt Knack Volley in de rangschikking zonder nederlaag en nog geen set op het passief. Menen en Haasrode Leuven delen de tweede plaats, eveneens met het maximum, maar beiden moesten wel al één set toestaan.
The post Student Mauro Lips (19) geniet van speelkansen bij Knack Volley: “De kansen die ik krijg,

Lees meer »

“Ik ga een kogel door jullie kop schieten”: Een jaar celstraf met uitstel voor Oostendenaar na bedreiging politie

Een 64-jarige Oostendenaar heeft voor de Brugse rechtbank een jaar celstraf met uitstel gekregen voor weerspannigheid en drugsbezit.De politie van Oostende kreeg Peter J. (64) op 9 oktober vorig jaar in de gaten. De man gedroeg zich verdacht en bleek 51 gram hasj op zak te hebben. Op 14 november veroorzaakte J. overlast bij het …
The post “Ik

Lees meer »

Familie van Jill (22) reageert na tragisch ongeval met paard: “We vinden troost in de gedachte dat haar warmte en kracht via orgaandonatie voortleven”

Jill (22) was een ervaren amazone en leefde voor haar paarden, tot plots het ondenkbare gebeurde. Wat er precies gebeurde op de manege in Sint-Katelijne-Waver weet niemand. Ze lag roerloos en zwaargewond in de wei. Zes dagen later is ze aan haar verwondingen overleden. “We vinden troost in de wetenschap dat haar warmte en kracht via orgaandonatie zullen blijven voortbestaan”,

Lees meer »

Vrijetijdsdienst Vaart Beerse ongerust over besparingsplannen: “Functies van programmator en podiumtechniekers sneuvelen”

Het voornemen van de meerderheidspartijen in Beerse om het gemeentelijk podiumaanbod bij de vrijetijdsdienst Vaart stop te zetten leidt tot grote ongerustheid. De functies van programmator en twee podiumtechniekers zouden hierdoor verdwijnen. “Wat jarenlang met overtuiging is opgebouwd, valt stil”, zegt Geert Wouters, diensthoofd vrijetijdsdienst Vaart in Beerse.

Lees meer »