Het aantal verkeersongevallen en verkeersslachtoffers daalt in Brugge. Toch werden in 2024 nog altijd 517 letselongevallen genoteerd. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die volksvertegenwoordiger Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. Brugge streeft tegen 2030 naar een halvering van die cijfers en naar nul slachtoffers in 2050.
“Elk ongeval en vooral elk verkeersslachtoffer er één te veel. Toch zijn de cijfers voor onze Stad niet zo slecht”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V) bij de evaluatie van de jongste cijfers die Statbel vrij gaf..
“Net als in Vlaanderen zien wij, de corona-jaren 2020 en 2021 buiten beschouwing gelaten, in Brugge een dalende trend voor zowel het aantal verkeersongevallen als voor het aantal verkeersslachtoffers. Die dalende cijfers tonen aan dat het verkeer in Brugge steeds veiliger wordt.”
Oorzaken?
In de data van Statbel worden geen ongevalsoorzaken benoemd. Uit de literatuur weet de lokale politie dat zij de belangrijkste ongevalsoorzaken kunnen onderverdelen in drie categorieën: infrastructuur, gedrag en voertuiggebonden factoren.
De meeste ongevallen werden geregistreerd in het Centrum, gevolgd door Sint-Pieters en Sint-Kruis. Fietsers vormden in 2024 in Brugge met 286 verkeersslachtoffers de grootste groep, gevolgd door autobestuurders (151), bromfietsers (69), voetgangers (61) en motorrijders (15).
Bij het merendeel van de verkeersongevallen (475) vielen enkel lichtgewonden, er werden 38 verkeersongevallen geregistreerd met zwaargewonden, vier ongevallen kenden een dodelijke afloop.
Heraanleg straten
Brugge zet volgens Dirk De fauw samen met zijn partners in op het verhogen van de verkeersveiligheid: “Dat doen we onder meer door de infrastructuur te verbeteren. Denk hierbij aan de heraanleg van straten, veilige fiets- en voetgangersvoorzieningen, conflictvrije lichtenregelingen. Gevaarlijke punten of wegvakken die aan het licht komen, worden met voorrang aangepakt via de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid.”
“Daarnaast doet Brugge aan preventie en handhaving om ongewenst gedrag aan te pakken. Het zwaartepunt ligt bij de gekende ‘killers’ in het verkeer: snelheid, rijden onder invloed van alcohol of drugs en afleiding achter het stuur.”
Ultiem doel
“Vlaanderen stelde een verkeersveiligheidsplan op, met als ultiem doel naar nul doden en zwaargewonden te gaan tegen ten laatste 2050. Om deze doelstelling van Vision Zero te realiseren, werden ook tussentijdse streefcijfers vastgelegd. Zo wordt voor 2030 een halvering van het aantal slachtoffers ten opzichte van 2019 nagestreefd. Het spreekt vanzelf dat we die doelstelling ook in Brugge nastreven”, aldus Dirk De fauw in zijn antwoord op de vragen van Annick Lambrecht.
The post Aantal verkeersslachtoffers daalt in Brugge: “Met preventie en handhaving streven naar nul slachtoffers in 2050” is provided by KW.be.
