Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir wil het gewoon en het buitengewoon onderwijs tegen 2040 onder hetzelfde dak. Tegen dat jaar zouden alle scholen moeten functioneren als scholen voor iedereen. Algemeen directeur Ann Stael van de Torhoutse Scholengroep Sint-Rembert reageert bezorgd op het nieuws. “Samenwerking is hoe dan ook positief, maar voor bepaalde leerlingen is het gewoon onderwijs allesbehalve evident”, zegt ze.
Volgens Demir telt Vlaanderen drie keer zoveel leerlingen in het buitengewoon onderwijs dan in de rest van Europa. “Dus klopt er iets niet”, stelt ze vast. “Misschien komt dat door het overmatig labelen van leerlingen. Dat laten we nu onderzoeken.”
Leerwinst boeken in haalbare context
De grote en bekende Torhoutse Scholengroep Sint-Rembert biedt regulier kleuter-, basis- en secundair onderwijs en heeft daarnaast ook de school De Torretjes voor buitengewoon lager onderwijs onder de vleugels. Deels op dezelfde campus, maar met een eigen, gescheiden werking.
“Er bestaat bij ons momenteel heel wat samenwerking op het vlak van gewoon en buitengewoon onderwijs”, aldus directeur Stael. “Zowel in het basisonderwijs met De Torretjes als in het secundair onderwijs met BuSO-school De Wissel van Tordale. Die samenwerking situeert zich op het vlak van het delen van expertise en op het leerlingenniveau. Sommige kinderen en jongeren worden mee ondersteund door het buitengewoon onderwijs en kunnen op die manier langer in het gewoon onderwijs blijven. Zo ondervinden ze positieve leerervaringen en boeken leerwinst in een context die haalbaar is voor hun medeleerlingen en de leerkrachten.”
Moeilijk bij gedragsproblemen
Maar los van de positieve ervaringen zijn er volgens Ann Stael zeker ook zorgen, vooral als het gaat over het gedrag van een aantal leerlingen. “Als dat gedrag problematisch is, is het regulier onderwijs vaak niet geschikt, omdat de groepen er veel groter zijn, er een serieuze flexibiliteit wordt verwacht én er gewoon te veel prikkels bestaan. Ik ben daarover heel bezorgd, wetende dat het buitengewoon onderwijs bijna overal een zogenoemde ‘eilandwerking’ of time-outwerking heeft, waarbij professionals beschikbaar zijn om onmiddellijk in te grijpen bij gedragsproblemen.”
“Zoiets is met de huidige personeelsmiddelen niet haalbaar in het gewoon onderwijs. De grote groepen maken dat trouwens moeilijk te organiseren. Het moet mogelijk blijven voor álle kinderen en jongeren om les te volgen en voor de leraren om les te geven.”
The post Gewoon en buitengewoon onderwijs onder één dak? Directeur Ann Stael: “Niet evident” is provided by KW.be.
