Het stadsbestuur voert in drie straten opnieuw zone 50 in. Op de wijkcafés worden dezer dagen ook volop plannen getoond van andere straten waar men een omvorming onderzoekt. De Zilverlaan, die begin dit jaar werd omgevormd, blijkt dan toch geen uitzondering.
De invoering van de zone 30 in september 2022 op het volledige grondgebied kreeg kritiek en was in 2024 één van de thema’s bij de gemeenteraadsverkiezingen. Vooruit Plus, de winnaar van de verkiezingen, had vooraf aangekondigd dat ze de zone 30 zou evalueren en bijsturen. “Als er een aanpassing komt, dan moet ook de inrichting worden aangepast voor fietsers en voetgangers”, luidde de voorwaarde.
De nieuwe bestuursploeg (Vooruit Plus en N-VA) hield woord en realiseerde vrij snel een aanpassing van de snelheid naar 50 km per uur in de Zilverlaan (tussen Gistelsesteenweg en rondpunt). Op dat stuk zijn er een apart fietspad en middenberm. De oppositie deed smalend over de aanpassing. Maar het stadsbestuur zorgde de voorbije maanden in stilte voor een vervolg : er werd samengezeten met buurtbewoners uit een aantal straten. Dat resulteerde in een voorstel voor aanpassing van de zone 30 en infrastructuurwerken in drie straten. Dat werd naar hen teruggekoppeld en nu door het schepencollege bekrachtigd.
Stuiverstraat
Voor de Stuiverstraat (Stene) komt er een aanpassing naar zone 50. Dat gaat niet over de zone aan de begraafplaats en Duinhelm, waar een flitspaal staat, maar over de zone tussen het rondpunt en de Gistelsesteenweg (langs het Sportpark). Over de volledige lengte is daar immers al een gescheiden fietspad. Er komen twee nieuwe oversteekplaatsen ter hoogte van de kinderboerderij en het kruispunt met de Sportparklaan en het paadje vanuit de wijk Baanhof.
Verder komt er in de Sportparklaan een nieuwe oversteekplaats voor voetgangers en wordt de bestaande fietsoversteek veiliger gemaakt door middel van duidelijke markering. Op die plaats hebben fietsers ook voorrang. Aan de fietsoversteekplaats in de Baanhofstraat werd het groen aangepast voor een betere veiligheid. De werken starten eind dit jaar en in het voorjaar van 2026 wordt de snelheid aangepast naar 50 km per uur in de Stuiverstraat van de Smientstraat tot de Gistelsesteenweg.
Ventweg Moreauxlaan
Er zijn ook plannen met de ventweg (parallelle weg) op de Moreauxlaan tussen de Stroombanklaan en Taboralaan, het gedeelte ter hoogte van tehuis De Bolle. Daar worden de snelheidsremmers weggenomen omdat er slalommend gereden wordt om de drempels te vermijden. De fietsoversteek wordt verduidelijkt en de haag wordt gesnoeid. Nadien wordt het opnieuw zone 50.
Taboralaan
Op de Vuurtorenwijk wordt ook de snelheid in de Taboralaan aangepast naar zone 50 tussen de Moreauxlaan en de Tarbotstraat (verbinding naar Groenendijkstraat). Tussen de Tarbotstraat en de Voorhavenlaan blijft het zone 30. Er komen wel extra zebrapaden ter hoogte van de Karveelstraat, Oosthinderstraat, Tarbotstraat en Tongstraat. Ook fietsmarkeringen worden opgefrist, de betonstrook (tussen Francis Verestraat en Voorhavenlaan) wordt hersteld en er komt overleg met de bussen van De Lijn.
Vijfstappenplan
Het stadsbestuur is niet van plan te stoppen bij de vier straten : er lopen onderzoeken en gesprekken met buurtbewoners om nog meer straten om te vormen naar zone 50. Die plannen worden op elk wijkcafé gepresenteerd. De stad laat daarbij duidelijk weten dat er nog geen beslissing is, maar ze wel onderzoekt wat mogelijk is, met de buurt in overleg treedt en pas na beraadslaging een beslissing neemt. Schepen voor Mobiliteit Judith Ooms (Vooruit Plus) wijst er op dat men niet over één nacht ijs gaat : “We werken volgens een vijfstappenplan, waarbij eerst straten op de radar komen, we vervolgens onderzoeken en het verkeer meten en nadien in gesprek gaan met de buurt. Daarna komen er infrastructuurwerken en in een laatste fase kan dat eventueel leiden tot een omvorming naar de zone 50.”
De te onderzoeken straten worden al kort besproken op de wijkcafés die momenteel in elke buurt worden gehouden. De besliste aanpassingen naar zone 50 (voorjaar 2026) worden na een jaar geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.
The post Aanpassing van zone 30 in Oostende gaat verder: snelheid in drie straten wordt aangepast is provided by KW.be.
