Stad neemt eerste initiatieven tegen files Torhoutsesteenweg: “Twee derde van in- en uitritten winkels schrappen”

Met een reeks voorstellen en maatregelen op korte, middellange en lange termijn wil de stad Oostende de files en verkeersveiligheid op de Torhoutsesteenweg aanpakken. Komend voorjaar zal al één en ander zichtbaar zijn. Voor het schrappen van tweederde van de in- en uitritten komt er overleg met de handelaars. “We willen dat er 18 parkeereilanden komen”, zegt schepen Judith Ooms (Vooruit Plus). Ook het Agentschap Wegen en Verkeer werkt volop mee.

De drukte op de Torhoutsesteenweg is de voorbije decennia alleen maar toegenomen : het doorgaand verkeer, laad- en losverkeer en verkeer bestemd voor het groeiend aantal baanwinkels zorgen voor lange files, die vaak tot aan de Kromme Elleboog reiken. Met als gevolg dat automobilisten klagen over de verkeersstrop en dat vaak ook de busbaan gebruikt wordt als extra rijvak om de file te ontwijken.

“Steeds meer mensen zien ook dat het voor voetgangers en fietsers levensgevaarlijk is. Fietspaden liggen dicht bij de rijbaan of busstrook en er zijn ook al geen voetpaden of oversteekplaatsen”, zegt schepen van Mobiliteit Judith Ooms (Vooruit Plus). Ze heeft zich vastgebeten in het dossier en kreeg steun vanuit Vlaanderen, dat een half miljoen euro voorziet voor een studie.

Scheiding

De piste van de ringweg rond Oostende (die zou starten aan de Kromme Elleboog) lijkt daarmee ook van de baan. “De Torhoutsesteenweg is ontworpen voor doorgaand verkeer met weinig in- en uitritten. Maar in de praktijk is hier ook verkeer voor de winkels en zijn er meer dan 90 in- en uitritten en zelfs parkeerplaatsen die haaks op de rijweg staan. Het verkeer stropt omdat de wagens telkens op de weg komen, vanuit parkeerplaatsen of uitritten van parkings. In alle contacten met Vlaanderen geven we duidelijk aan dat dit voor ons een prioritair probleem is, zowel inzake verkeer als veiligheid.”

“Het doorgaand verkeer moeten we scheiden van het afslaand en winkelend verkeer. Aan het shoppingcentrum in Middelkerke gebeurde dat met een middenberm. Dat is niet noodzakelijk wat we hier zullen doen. Wel nodig zijn infrastructurele werken op lange termijn, zoals een rondpunt om dat doorgaand en winkelend verkeer mogelijk te maken. Nu is er slechts één rondpunt. De studie zal uitwijzen hoe het probleem van doorgaand en ander verkeer zal aangepakt worden.”

Ooms weerlegt dat het dossier op de lange baan wordt geschoven : “Er is 500.000 euro voorzien voor een studie van het Agentschap Wegen en Verkeer, die de beheerder is van de Torhoutsesteenweg. Tegen eind 2026 moet die studie klaar zijn en nadien moet het uitgevoerd worden.”

Fietspad

Op middellange termijn ziet de stad Oostende de realisatie van een fietssnelweg : de F33 tussen Torhout en Oostende (evenwijdig met de N33) is al aangelegd en enkel het stuk tussen de Schorredijk en de Rosmolenstraat ontbreekt. “Dit toekomstige fietspad bevindt zich achter de baanwinkels en sluit aan op de Tuinen van Stene. Het idee is dat die route ook vertakkingen zou hebben naar de baanwinkels, zodat fietsers veilig die winkels kunnen bereiken. De West-Vlaamse Intercommunale WVI financiert dit project. Momenteel worden volop gronden verworven. Dat moet tegen 2027 klaar zijn. Nadien kan de aanleg starten.”

Ooms wil dat de aanpak van de problemen op de Torhoutsesteenweg niet beperken tot de baanwinkels : “Ook voor het kruispunt met de Steense Dijk moet er een oplossing komen. Dat neemt de stad voor zijn rekening bij het mobiliteitsplan.”

No regret

Er was overleg met de handelaars en uit de opkomst bleek dat ook zij overtuigd zijn dat er wat moet gebeuren. “Ze zijn vragende partij voor een aanpak en geven aan dat ze inkomsten verliezen omdat klanten de Torhoutsesteenweg mijden vanwege het verkeer of de veiligheid. Ik heb bij hen een grote bereidheid gezien om mee te werken aan een oplossing”, zegt Judith Ooms.

“Handelaars verliezen inkomsten door fileproblemen en willen een oplossing”

Op de ontmoeting werd ook het plan besproken om de 93 in- en uitritten met tweederde te verminderen. “Het is een ‘no regret’-maatregel omdat men ze ook in de volgende fase van infrastructuurwerken en gescheiden winkel- en doorgaand verkeer nodig heeft. De komende vier maanden gaan we ter plaatse. We zullen aan eigenaars en handelaars onze plannen tonen en met hen per site bekijken hoe we die in- en uitritten kunnen beperken. En we vragen aan hen waar we rekening mee moeten houden. De uitvoering moet ook samen gebeuren. Met het schrappen van 20 van de 93 in- en uitritten zullen we er niet komen. Het schrappen houdt ook in dat er eigenlijk parkeereilanden voor meerdere winkels worden gecreëerd.”

18 parkeereilanden

“We streven naar 18 parkeereilanden. Het heeft geen zin om nu op de ene plaats een parkeereiland te maken en pas een jaar later het laatste eiland te voltooien. Dat zou winkels kunnen bevoordelen. We willen een strake timing. Tegen eind maart komt er een plan en de uitvoering ervan willen we tegen eind juni. We zullen niet enkel inritten afsluiten maar ook kijken voor een betere wegmarkering en signalisatie.” Het Agentschap Wegen en Verkeer engageerde zich om tegen eind juni ook een 4-tal veilige oversteekplaatsen voor voetgangers te creëren. “De parkeereilanden zullen er voor zorgen dat iemand die 3 winkels bezoekt niet meer 3 bewegingen met de auto moet maken, maar te voet kan oversteken.”

[email protected]

8400

The post Stad neemt eerste initiatieven tegen files Torhoutsesteenweg: “Twee derde van in- en uitritten winkels schrappen” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Of dit lang vol te houden is? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen”: Oudenburg gaat ook tegen Aalbeke kansloos onderuit

Geen Oudenburgse opflakkering in het duel der nieuwkomers zondag in eerste provinciale. De thuisploeg kwam nog wel op voorsprong, maar werd nadien snel gepakt op snelheid en mentaliteit. Het gebrek aan kwaliteit leidde tot een 1-3-nederlaag. “Hoe graag we ook willen, het ontbreekt ons op dit moment aan middelen”, klaagde Oudenburg-trainer Stefan Schwarz.

Lees meer »

“Puur voetballend bekeken, heb ik alle recht om een selectie te claimen”: Christian Benteke al meer dan drie jaar geen Rode Duivel meer, en dat steekt

Hoe zou het nog zijn met Christian Benteke? Bij D.C. United in de Amerikaanse Major League Soccer gaat het de 34-jarige spits nog altijd voor de wind, maar een selectie voor de Rode Duivels blijft uit. “Domenico Tedesco en Rudi Garcia heb ik nooit ontmoet. Ik heb ze zelfs nog nooit gesproken”, stelt ‘Big Ben’ in een interview met Sudpresse.

Lees meer »

Pierre-Antoine Gillet sneuvelt met Filou Oostende, maar onthoudt vooral het goede: “Trots op ons team dat veertig minuten gestreden heeft”

In de arena Giannis Bourousis te Karditsa (Griekenland) heeft een hardwerkend Filou Oostende te snel een zespuntenvoorsprong laten smelten. Uiteindelijk sneuvelden de Oostendenaars met 82-78, waardoor ze nauwelijks nog kans maken op de play-ins. Toch blijft Pierre-Antione Gillet positief. “We hebben veertig minuten gestreden.”

Lees meer »

Heidens Kerstfeest in café De Nachtwacht: “In je strakste pak, je tuinoverall of fitnessoutfit, jij kiest”

Ook dit jaar opent Brecht Taghon (36) van De Nachtwacht op Kerstmis de deuren. Vanaf 21 uur is iedereen er welkom om de bloemetjes buiten te zetten. “Het concept blijft hetzelfde”, vertelt de cafébaas.
The post Heidens Kerstfeest in café De Nachtwacht: “In je strakste pak, je tuinoverall of fitnessoutfit, jij kiest” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Twee personen met oorlogswapen opgepakt in Sint-Jans-Molenbeek

In de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek zijn afgelopen vrijdagavond twee personen opgepakt die in het bezit waren van een wapen. Het tweetal was aan boord van een wagen opgemerkt in de omgeving van het Alphonse Lemmensplein in Anderlecht en kon na een korte achtervolging ingerekend worden in de Heyvaertstraat. Volgens La Capitale werd in het voertuig een kalasjnikov aangetroffen.

Lees meer »