Dieter De Clercq, uitbater van Café 56, wierp zich de voorbije maanden op als woordvoerder van de horecabazen die het goed voor hebben met ‘t Straatje, zoals de belangrijkste uitgangsbuurt van Kortrijk genoemd wordt. De Burgemeester Reynaertstraat kwam het voorbije half jaar negatief in het nieuws door het spiking-dossier waarbij 41 jonge vrouwen zich inmiddels als slachtoffer gemeld hebben.
De Burgemeester Reynaertstraat ligt er rustig bij op een maandagmorgen. Af en toe komt een leverancier langs om dranken te leveren terwijl ik met Dieter De Clercq (36) de gebeurtenissen overloop die Kortrijk in rep en roer zetten. Hij is één van de good guys in het verhaal. Al is hij veel meer dan dat. Hij laat zich vooral ook kennen als een gedreven ondernemer die jaar na jaar meer impact lijkt te hebben in een stad waar hij zestien jaar geleden vanuit Anzegem kwam aangewaaid.
Dat was dan in 2009 toen Claudio en Gaëlle van Dell’Anno – waar is de tijd – het VTM-programma Mijn Restaurant op hun naam schreven. Dat was mooi en vooral ook toch een beetje de verdienste van Dieter De Clercq die toen campagneleider was achter het team van Dell’Anno en zich liet kennen als de man die het allemaal vlot gezegd en geregeld kreeg.
“Met tal van initiatieven proberen we er alles aan te doen om het hier weer tot een bruisende plek te maken”
Sedertdien heeft hij een hele weg afgelegd, werd hij zelf zaakvoerder van twee horecazaken en hielp hij ook diverse zomer- en winterbars mee tot een succes maken. En dat voor iemand met een bachelor journalistiek op zak die ooit overwoog om in de media zijn kans te wagen als reporter.
“En ik sluit het niet uit dat ik het ooit nog zal doen. De grote maatschappelijke thema’s in de samenleving houden me nog altijd bezig en ik blijf het belangrijk vinden dat de media op een goede manier feiten van fictie onderscheiden. De waarheid heeft zijn rechten. Dat vind ik nog altijd.”
Dan vond je het ook een goede zaak dat de media zich op het spiking-dossier gestort hebben?
“Absoluut, ook al waren het daardoor ook moeilijke maanden voor de horeca-uitbaters hier die niets met dat alles te maken hadden. We waren amper goed en wel hersteld van de coronajaren toen dat eind vorig jaar losbarstte. Weet je dat ik zelf heb moeten opzoeken wat spiking precies is. Het blijft onwaarschijnlijk dat tientallen meisjes ongewenst extra alcohol of drugs in hun drankje kregen.”
Krijgen jullie op vandaag nog altijd minder volk over de vloer daardoor?
“Laat ons zeggen dat het in de weekends bijna opnieuw is zoals voordien, maar in de week kan het nog beter. We laten het hoofd niet hangen. Met tal van initiatieven proberen we er alles aan te doen om het hier weer tot een bruisende plek te maken. Zeker iemand als Peter Deurinck van Den Bras is daarbij ook een echte trekker. Het is ook heel fijn om te zien dat er een extra vennoot komt in Bar Filia die gelooft in de straat en dat bijvoorbeeld Stradivarius inzet op vernieuwing.”
Ondanks dat pijnlijke verhaal doe je het goed en heb je inmiddels twee goed draaiende horecazaken. Wat zijn jouw sterktes?
“Dat ik eerlijk ben tegenover klanten en medewerkers en alles met passie doe. Verder doe ik er ook alles aan om mensen met elkaar te verbinden. Uiteraard is hard werken daarbij cruciaal. Als ondernemer in de horeca sta je daarmee op en ga je er mee slapen en dat zeven dagen op zeven.”
Zijn er daarbij personen die je inspireren?
“Ik heb immens veel respect voor ondernemers als Gert Verhulst, Marc Coucke of Gunther Ghysels die vanuit het niets de chauffeurdienst Get Driven in Kortrijk tot een nationaal succes heeft gemaakt. Dat zijn mensen met een visie die altijd willen bereiken wat ze voor ogen hebben. En zet er ook maar Omer Jean Vander Ghinste, Tim Poppe van De Vagant, Mathieu Declercq van Balthazar en Bob en Veronique van Parkhotel bij. Die mensen raken iets aan en dat verandert in goud door hun visie, vastberadenheid en kennis van zaken. Ik hou van dat soort inspirerende figuren.”
Is er eigenlijk nog tijd voor hobby’s?
“Neen, alles staat even on hold. Waar ik wel met veel plezier tijd voor maak is voor mijn petekind Noë, het zoontje van mijn zeer goede vrienden Lawrence en Stéphanie van Maison Maurice in Deerlijk. Ik probeer er zo vaak als mogelijk mee op stap te gaan.”
Heb je tot slot een favoriet event in Kortrijk?
“Tja dan noem ik graag Sinksen dat in het weekend van 6 tot 9 juni plaatsvindt, ook al ben ik dan zelf aan het werk in het café. Zo’n veelzijdig feestweekend dat de hele stad vier dagen lang inpalmt en waar we zelf ook een stukje deel van uitmaken, dat vind ik prachtig. Dat ik van in mijn huis aan de IJzerkaai ook de grote rommelmarkt kan bekijken, is een mooi extraatje.”
Privé: Dieter De Clercq (37) woont aan de IJzerkaai in Kortrijk.
Studies/loopbaan: Dieter heeft een bachelor journalistiek behaald aan de hogeschool Howest in Kortrijk. Hij had al een vakantiejob gedaan in Café 56 in de Burgemeester Reynaertstraat 13 in Kortrijk toen hij er in 2012 als gerant begon te werken. Sedert 2016 is hij er zaakvoerder. In de jaren nadien was hij betrokken bij diverse zomerbars zoals Azuro, Nuba-R en Sibäria in Kortrijk. In 2018 begon hij met een tweede zaak, restaurant Split in de Kapucijnenstraat 27 in Kortrijk.
Mijn Restaurant: Dieter werd in 2009 bekend toen hij campagneleider was van het team van Claudio Dell’Anno en Gaelle Six Mijn Restaurant wonnen met Dell’Anno in Kortrijk.
The post “Ik sta sindsdien zelf regelmatig te controleren in mijn zaak”: Dieter De Clercq (Café 56) na incidenten rond spiking in ’t Straatje in Kortrijk is provided by KW.be.