Marianne Priem en Lieven Dejonckheere slaagden er de voorbije jaren in om met Líkami een minimalistisch concept van natuurlijke huidverzorgingsproducten stevig in de markt te zetten. Vanuit Lendelede vindt hun label de weg tot in het buitenland: als enige Belgische merk onder de noemer ‘green beauty’ is Líkami te koop in de Parijse Printemps, vanaf 2025 ook in Hong Kong, en in Zwitserland en Zweden zijn ze al langer een gevestigde waarde. Sinds deze maand wagen ze zich ook aan een nieuwe lijn die aansluit bij de ‘no make-up make-up’ trend.
Marianne Priem (50) en Lieven Dejonckheere (52) hebben beiden een wetenschappelijke achtergrond. Zij studeerde voedings- en dieetleer, hij bio-engineering. Ze werkten jarenlang in China, maar keerden terug naar West-Vlaanderen om er hun drie kinderen te laten opgroeien.
Het duo richtte in 2017 samen Líkami IJslands voor lichaam op, een biologisch en natuurlijk huidverzorgingsmerk. Het idee daarvoor groeide uit de vaststelling dat het aanbod verzorgings- en schoonheidsproducten overweldigend groot is, maar daarom niet altijd bijdraagt tot een gezondere huid en look. Ze besloten met Líkami voor de essentie te gaan: een gamma verzorgingsproducten, wetenschappelijk onderbouwd, zo duurzaam mogelijk geproduceerd, geschikt voor jong en oud én uniseks. Daar werd later een Plus-lijn aan toegevoegd, met specifieke serums die een antwoord bieden op huidproblemen als acne of rosacea, evenals een lijn met zonnebeschermingsproducten.
Standvastigheid
Marianne kijkt op de voorbije zeven jaar terug als een uitdagende periode: “Het was niet altijd gemakkelijk, maar we hebben ons de stap nog niet beklaagd”, vertelt ze. “We staan er vandaag als merk, in een nochtans al overvolle en nog altijd groeiende markt. Maar onze groene en gezonde visie sluit duidelijk aan bij de tijdsgeest, de consument staat bewuster in het leven. De jonge generatie veel meer dan wij ooit. Onze doelgroep groeit dus nog en verruimt zich stilaan ook naar mannen. Mannen hebben lang weigerachtig gestaan tegenover huidverzorging, maar ook die perceptie verandert.”
“We hollen niet mee met de hypes van het moment”
Dat ze met hun label na zeven jaar stevig in hun schoenen staan, wijten Marianne en Lieven aan hun standvastigheid. “We geven geen duimbreed toe op ons clean green concept, met focus op huidverbeterende en bio-intelligente ingrediënten en een duurzame, sobere maar herkenbare verpakking. We gebruiken alleen het gepatenteerde Mironglas waarin ingrediënten langer werkzaam blijven, wat ook weer onze wetenschappelijke benadering onderstreept.”
Maar hoewel ze niet afwijken van hun minimalistische skincare houden ze de vinger aan de pols. “Zowat elke ster brengt vandaag een eigen beautylijn uit, de hoeveelheid geuren en kleuren is niet bij te houden. Er komen ook voortdurend nieuwe ingrediënten uit, waarvan we sommige in onze producten integreren als ze hun werkzaamheid hebben bewezen. Maar we hollen niet mee met de hypes van het moment. Het blijft bij ons hoe dan ook altijd om de inhoud gaan”, aldus Marianne.
Visibiliteit zoeken ze niet op door te adverteren. “Daar hebben we de middelen niet toe”, licht Lieven toe. “Maar het past ook niet bij het DNA van Líkami. We hebben onze vaste verkooppunten, lokale distributeurs in binnen- en buitenland, zijn actief op sociale media en organiseren regelmatig workshops om mensen uit te leggen hoe ze onze producten kunnen gebruiken.”
Met de collectie Líkami Beauty voegen ze nu ook make-up aan hun gamma toe. Het gaat om twee nieuwe producten: een getint serum en blush drops, die de huid kleuren én hydrateren.
No make-up make-up
Ze kiezen bovendien voor slechts enkele kleuren die tot het gewenste resultaat kunnen gemixt worden; de blush drops kun je ook op lippen of oogleden gebruiken. “We kunnen dus echt spreken van next-gen beauty: make-up met de voordelen van skincare”, klinkt het. Een keuze die aansluit bij de no make-up make-up-trend, die ingang vindt bij een publiek dat kiest voor een gezonde look, met minder maar duurzamer en wetenschappelijk onderbouwde producten. Daar hangt bijgevolg een hoger prijskaartje aan vast. “Maar enkele goed gekozen producten, die door meerdere gezinsleden kunnen gebruikt worden, volstaan dan ook”, besluit Marianne. “Niemand vraagt nog om een badkamerkast vol producten.”
The post “We bereiken steeds meer mannen met onze make-up”: ondernemerskoppel uit Lendelede breekt door met hun huidverzorgingsproducten is provided by KW.be.