Zone 30 in Oostende: houden zoals het is of aanpassen? Lijsttrekkers over veelbesproken discussiepunt

Met de invoering van ‘zone 30’ over het hele grondgebied (met uitzondering van invalswegen) realiseerde de coalitie in september 2022 een belangrijk punt rond verkeersveiligheid. Velen vonden het een goede zaak, maar kritiek was nooit ver weg omdat 30 km per uur op bepaalde plaatsen als overbodig werd ervaren. Het inzetten van flitsradars vergrootte de ergernis bij sommigen, waardoor nu zowat iedere Oostendenaar een mening heeft over de ‘zone 30’. Moet de stad ze behouden of aanpassen ? We vroegen het aan de diverse lijsttrekkers.

Trots op Oostende

Trots op Oostende wil de zone 30 behouden. Burgemeester Bart Tommelein: “De afgelopen jaren kozen we resoluut voor verkeersveiligheid. Daarom hebben we de zone 30 uitgebreid in de woonwijken. Wij willen meer dan enkel veilige schoolomgevingen. Dan hebben we het over de weg van en naar school, het kinderdagverblijf, de sportlocaties, de speelpleinen… Een lagere snelheid betekent minder zware letsels bij een ongeval, want je staat sneller stil en de impact is kleiner. Na bijna twee jaar merken we dat er trager wordt gereden en dat het aantal ongevallen lijkt te dalen. Er is over een aantal straten discussie: de Taboralaan, de Mariakerkelaan, de Stuiverstraat en de Zilverlaan. Ik ga daar langs en merk dat inwoners vooral controles vragen. De meesten zijn blij dat er trager wordt gereden. Trots op Oostende kiest voor verkeersveiligheid, we zullen de klok dus niet terugdraaien.”

“Mensen zijn blij dat er trager wordt gereden” – Bart Tommelein

Vooruit

Vooruit wil op bepaalde plaatsen de zone 30 aanpassen. John Crombez: “Zone 30 rond scholen en in woonkernen moet absoluut blijven. De zone 30 nu echter heeft niet overal met verkeersveiligheid te maken. Er werden geen wegen aangepast, maar er kwamen wel flitscamera’s en boetes. Het straatbeeld moet de verkeersveiligheid en de gepaste snelheid afdwingen, niet de flitscamera. Kijk naar de Zilverlaan en Mariakerkelaan. De verkeersveiligheid bevorder je met weloverwogen weginrichting en –infrastructuur zoals fiets- en voetpaden maximaal scheiden van de baan, digitale verkeersborden om de snelheid te verlagen overdag… Zo kan je het verkeer veiliger organiseren. De Stuiverstraat, Steensedijk en andere stuk Mariakerkelaan, Voorhavenlaan… zijn enkele straten waar deze ingrepen nodig zijn. En ja, op dergelijke goed ingerichte plaatsen mag de zone 30 aangepast worden.”

N-VA

Coalitiepartner N-VA wil de zone 30 aanpassen. Charlotte Verkeyn: “Wij staan voor een herevaluatie van de zone 30. Wij zouden graag in de toekomst zien dat er eerst de nadruk gelegd wordt op de omgevingsaanleg. Als deze al veilig is ingericht, lijkt het ons overbodig om automobilisten nodeloos te frustreren door een dermate snelheidsbeperking via een zone 30 op te leggen zoals vandaag gebeurt. We willen inzetten op een leesbaar openbaar domein, schoolroutekaarten, een echt fietsnetwerk en het veiliger maken van de oversteekplaatsen. Als we daarnaast werken aan een verkeersveiligheidscultuur binnen de stad Oostende op lokaal vlak, zal dit ook al een verschil maken in het zo veel als mogelijk overbodig maken boetes.”

Vlaams Belang

Ook Vlaams Belang pleit voor een aanpassing. Tom Lamont: “Vlaams Belang stond vanaf dag één negatief tegenover een algemene invoering van een zone 30 en pleit voor een aanpassing. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat verkeersveiligheid geen absolute prioriteit is voor ons. Wij pleiten voor een aangepast veiligheidsbeleid op maat van de stad, in plaats van algemene richtlijnen. Zo zijn we voorstander van een zone 30 op kritieke plaatsen zoals straten in de buurt van scholen of jongerenorganisaties, of straten die op vandaag niet voorzien zijn van degelijke fietsinfrastructuur. In andere straten vinden we de meerwaarde eerder beperkt en geloven we dat dit vooral tot frustraties bij de inwoners leidt. Verder pleiten we voor opfrissingscursussen verkeersveiligheid, opleiding ‘elektrisch fietsen’ en betere en duidelijke signalisatie op kritieke punten. Voorrangsregels moeten telkens zeer duidelijk met verkeersborden en markering op het wegdek worden aangegeven.”

PVDA

PVDA wil de maatregel aan ziekenhuizen, scholen en kinderopvang. Dirk Vanmassenhove: “De zone 30 is op zich niet slecht, maar deze overal toepassen is niet logisch. Het is goed dat die er is aan scholen, ziekenhuizen en kinderopvang. Op plaatsen waar er bijna geen trafiek is, is de maatregel ‘er over’. De controles moeten realistisch zijn en mogen niet lijden tot pestcontroles. En bepaalde locaties hebben nood aan controle zoals bijvoorbeeld de Zandvoordestraat. Die gebruik ik vaak om naar mijn werk te gaan en die is onveilig voor fietsers.”

De O-Mens

Bij De O-Mens pleit men voor behoud en transparantie over de inkomsten van, boetes. Yves Miroir: “We vinden het concept van zone 30 positief voor de veiligheid. Al van in de vorige legislatuur waren er al veel straten met een snelheidslimiet van 30 km/u. Dit werd verder uitgebreid. Echter, de zichtbaarheid van deze zones moet beter. De huidige inzet op zichtbaarheid en bewustwording is onvoldoende. Voor een beslissing omtrent grote veranderingen moet het stadsbestuur meer de inwoners raadplegen en samen met hen een draagvlak creëren. Er moet open en transparant gecommuniceerd worden over de inkomsten van boetes, die uitsluitend gebruikt moeten worden voor verkeersveiligheid en mobiliteitsingrepen. Zone 30 moet behouden blijven, maar er moet onderzocht worden of dynamische borden in bepaalde zones kunnen worden toegepast, waarbij de snelheid afhankelijk van de verkeerssituatie kan variëren tussen 30 en 50 km/u.”

The post Zone 30 in Oostende: houden zoals het is of aanpassen? Lijsttrekkers over veelbesproken discussiepunt is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Brasserie van Rachel Hazes in de problemen door coronabesmettingen

Rachel Hazes (54) zit momenteel met de handen in het haar. Het personeel in haar horecazaak, ‘Casa Hazes’, is getroffen door corona, waardoor ze noodgedwongen de deuren al om 17.00 uur moet sluiten. “Met pijn en verdriet moeten we mededelen dat de brasserie vanaf morgen tot 24 september alleen van 10.00 uur tot 17.00 uur open zal zijn”, laat ze

Lees meer »

Drie artsen vragen vrijspraak na dramatisch overlijden Jonas (24) in Brugs ziekenhuis: “Die agressieve bacterie was enige schuldige”

In augustus 2017 werd een agressieve en bijzonder zeldzame vorm van hersenvliesontsteking Jonas Slagmulders (24) fataal in het Brugse AZ Sint-Jan. Zeven jaar later staan drie artsen voor de strafrechtbank wegens onopzettelijke doding en schuldig verzuim. Volgens de nabestaanden grepen zij niet adequaat genoeg in. “Wellicht gaan we nooit precies weten wat er die dag gebeurd is”, zuchten ze. De

Lees meer »

Nieuwe kinderopvang Minouchie geopend: “Alle plaatsen direct volzet”

Bij gemeenteschool De Vijf Wegen langs de Waalstraat in Zulte is sinds het begin van dit schooljaar een nieuwe kinderopvang open. In Minouchie kunnen vijftien baby’s of peuters terecht. Zij worden opgevangen door onthaalmama Cindy De Lange en haar zoon Emile De Muynck, de eerste mannelijke onthaalouder van Zulte.
The post Nieuwe kinderopvang Minouchie geopend: “Alle plaatsen direct volzet”

Lees meer »

Alec Segaert maakt favorietenstatus waar en pakt derde Europese titel op een rij, Robin Orins knap vierde

Alec Segaert heeft zich voor het derde jaar op rij gekroond tot Europees kampioen tijdrijden bij de beloften. De 21-jarige Lendeledenaar was oppermachtig en was over 31,2 kilometer 30 seconden sneller dan de Zweed Jakob Söderqvist en de Nederlander Wessel Mouris. Segaert vervolledigt zo zijn hattrick en kan met vertrouwen toeleven naar het WK tijdrijden in Zürich over twee weken.

Lees meer »

Gevangenisdirecteur Haren nadat hallucinante beelden opduiken: “Drugs of gsm’s over de muur? Niet te voorkomen”

Drugs worden op het terrein gegooid, gevangenen klimmen op de daken en er wordt gejoeld vanuit de cellen. De beelden die opduiken uit de gevangenis van Haren doen denken aan Zuid-Amerikaanse toestanden, waarbij het lijkt alsof de gevangenen het voor het zeggen hebben. Hoe zit het echt? We vroegen het aan de baas zelf, de gevangenisdirecteur van Haren: “Ik geef

Lees meer »